Când vorbim despre slăbănogul
care pătimea de treizeci şi opt de ani şi zăcea pe patul său la scăldătoarea
oilor, aflăm la el o comoară mare.
Această
comoară nu o găsim atunci când săpăm în pământ, ci o aflăm dacă cercetăm
sufletul acestui bolnav. Găsim o comoară care nu constă în aur, argint sau
pietre scumpe, dar care este mult mai preţioasă decât aurul şi decât toată
bogăţia.
Ea
constă în răbdare, în înţelepciune, statornicie şi o neclintită nădejde în
Dumnezeu.
Bogăţia
obişnuită este expusă la pânda jefuitorilor, la mâinile tâlharilor, la viclenia
slugilor necinstite, şi dacă ea scapă de toate aceste primejdii, totuşi,
adeseori, aduce proprietarului ei tot felul de nenorociri, prin faptul că
ridică asupra lui zavistnici, şi pricinuieşte furtuni şi neplăceri de tot
felul.
Bogăţia
duhovnicească este scutită de toate aceste năpădiri; este mai presus de toate
aceste pândituri. Ea nu se teme nici de tâlhari, nici de furi, nici de
zavistnici, nici de clevetitori, ba chiar nici de moarte. Prin moarte, ea nu se
răpeşte de la proprietarul ei, ci, mai mult, ea tocmai prin moarte se face
proprietatea lui cea mai sigură şi îl întovărăşeşte în cealaltă viaţă; ea se
face pentru acela căruia îi urmează un mijlocitor însemnat şi îi agoniseşte
îndurarea Judecătorului ceresc.
Această
bogăţie o aflăm în sufletul celui slăbănog, care zăcea bolnav de treizeci şi
opt de ani. Şi găsim încă o mare comoară de felul acesta în sufletul lui. Să observăm
acum mai de aproape pe acest rob răbdător, precum şi pe Domnul cel milostiv.
Treizeci
şi opt de ani s-a luptat cu o boală nevindecabilă şi neîncetat a fost chinuit
de ea; cu toate acestea, el n-a pierdut răbdarea, n-a lăsat să treacă prin
limba lui nici un cuvânt de hulă, şi nici nu s-a tânguit împotriva Făcătorului
său, ci mai vârtos a suportat pătimirile sale cu multă şi nobilă statornicie şi
spunere.
Poate
veţi întreba de unde ştim noi acestea, fiindcă Sfânta Scriptură nu ne spune
nimic despre viaţa sa cea de mai înainte.
Este
adevărat că ea ne spune numai că el a fost bolnav timp de treizeci şi opt de
ani, dar nu adaugă lămurit, că el ar fi fost necăjit, că n-ar fi mulţumit ş.a.
Totuşi,
Scriptura arată aceasta oricui ia aminte îndeajuns la cuvintele ei şi nu le
priveşte numai pe deasupra, în treacăt.
Când
vezi cu cât de multă umilinţă vorbeşte el către Hristos, deşi nu-L cunoştea
şi-L socotea un simplu om, poţi chiar de aici să deduci însuşirea cea bună a
vieţii lui de mai înainte. Când Hristos a zis către dânsul: „Voieşti să fii
sănătos?”, el n-a răspuns, precum cineva ar putea presupune: „Tu vezi că eu de
un timp aşa de îndelungat zac de slăbănogie, şi mă mai întrebi, dacă eu voiesc
să fiu sănătos? Ai venit poate ca să-ţi baţi joc de nenorocirea mea?”. El nu numai că n-a
vorbit şi nici n-a cugetat nimic de felul acesta, ci a răspuns cu toată
blândeţea şi umilinţa: „Aşa, Doamne, voiesc să fiu sănătos”.
Dacă el, după treizeci şi opt de ani, a fost aşa de
blând şi cumpătat, când puterile trupului şi tăria duhului îi erau zdruncinate
de boala cea îndelungată, poţi judeca dintru acestea ce caracter blând şi bun a
trebuit să aibă el la începutul bolii sale şi înainte.
Ştiţi cu toţii că bolnavii, la începutul
suferinţei, nu sunt aşa de cârtitori ca atunci când boala durează un timp
îndelungat, când se fac îndărătnici şi adeseori nesuferiţi.
Dar cine, după aşa de mulţi ani de boală, răspunde
încă cu aşa de multă blândeţe şi răbdare, învederat este că şi mai înainte de
patima sa a răbdat cu plăcere şi cu supunere lui Dumnezeu.
Aceasta trebuie să o socotim cu mintea noastră şi
să urmăm răbdarea acestui rob asemenea nouă. Ologirea trupului său trebuie să
dea o nouă putere sufletului nostru. Nimeni nu este atât de neputincios şi atât
de bolnav, încât, socotind patimile cele înfricoşate ale slăbănogului nostru,
să nu sufere cu bărbăţie şi cu curaj toate nenorocirile, până şi pe cele mai
grele. Nu numai vindecarea slăbănogului, dar chiar şi boala sa ne aduce un mare
folos.
Vindecarea lui îndeamnă pe toţi cei ce aud de ea a
proslăvi pe Domnul; iar boala şi neputinţa lui ne întăreşte şi pe noi în
răbdare şi ne îndeamnă la aceeaşi râvnă.
Totodată este ca o dovadă a îndurării lui Dumnezeu,
că El l-a lăsat să cadă într-o asemenea boală, şi a lăsat ca ea să dureze timp
îndelungat, din multa grijă pentru mântuirea acelui om.
Precum aurarul aruncă aurul în topitorie şi-l lasă
a se încerca şi curaţi prin foc, tot aşa şi Dumnezeu lasă sufletele oamenilor a
fi încercate de nenorocire, până ce se curăţă şi se lămuresc, şi din această
încercare trag mult folos.
De aceea, o astfel de cercetare a lui Dumnezeu este
o mare binefacere pentru suflet.
Deci, dacă vine asupră-ne vreo cercetare a lui
Dumnezeu, nu trebuie să cădem în nedumerire. Căci dacă aurarul ştie cât de mult
trebuie să lase aurul în foc, şi nu-l tine acolo prea mult, Dumnezeu ştie încă
mai bine cât de mult trebuie să lase pe oameni în focul curăţiei.
Şi îndată ce El vede că noi ne-am făcut mai curaţi
şi mai buni, încetează cu încercarea, ca nu prin mulţimea chinurilor noi să ne
împiedicăm şi să cădem.
De aceea, să nu ne necăjim şi să nu fim mici la
suflet când ne ajunge vreo nenorocire neaşteptată, ci mai vârtos să ne lăsăm în
voia Domnului Dumnezeu, Care pe toate le ştie mai bine, ca să lămurească
sufletul nostru în foc până când va binevoi.
El, desigur, face aceasta numai pentru binele şi
câştigul nostru. De aceea ne sfătuieşte înţeleptul Sirah cu următoarele
cuvinte: „Fiule, de voieşti să slujeşti lui Dumnezeu, găteşte-tede ispite;
smereşte-te întru inima ta şi rabdă”(Sirah 11, 1).
El zice prin aceasta: „Lasă-te cu totul în voia
Domnului, căci El ştie bine când trebuie să ne scoată din focul necazurilor”. De aceea, toate trebuie
a le lăsa Lui şi toate a le primi cu supunere şi cu mulţumire, fie fericire,
fie nefericire. Căci şi aceasta din urmă este un fel de binefacere.
Încă şi doctorul vindecă nu numai prin băi, mâncare
bună şi plimbări prin grădini desfătătoare, dar şi prin tăiere şi prin ardere.
Şi un tată este cu adevărat tată nu numai atunci când sărută pe fiul său şi-l
laudă, ci şi când îl mustră, îl dojeneşte şi-l pedepseşte.
Deci, fiindcă ştii că Dumnezeu este mai iubitor
către noi decât toţi doctorii, de aceea nu cârti şi nu cere de la El socoteală,
spunând că pentru ce te vindecă tocmai în felul acesta, ci, fie plăcute sau
neplăcute cele cu care El ne ceartă, noi să le primim pe amândouă cu aceeaşi
supunere. Pe amândouă căile ne readuce Dumnezeu la sănătatea sufletului şi la
reunirea cu Dânsul. El ştie de ce are nevoie fiecare şi ce este potrivit
fiecăruia; cum şi pe ce cale trebuie să ne mântuim, şi apoi ne duce pe acea
cale.
De aceea, noi să urmăm calea pe care ne-o arată El,
şi să nu cercetăm cu teamă de este netedă şi plăcută, sau grea şi zgrunţuroasă,
precum era cea pe care El ducea pe slăbănogul nostru. Precum am spus, aceasta
era cea dintâi binefacere pentru slăbănog, că Dumnezeu în timp aşa îndelungat a
curăţit sufletul lui, ca într-o topitorie şi în foc.
Dar o altă binefacere pe care Dumnezeu i-a arătat-o
lui nu era mai mică decât aceasta, că El i-a ajutat în această încercare, şi în
timpul încercării i-a insuflat curaj şi mângâiere.
El Însuşi era Cel care îl întărea şi îl ţinea
drept, îi întindea mâna şi nu-l lăsa să cadă. Când eu îţi spun că Dumnezeu l-a
întărit pe slăbănog, tu nu trebuie, pentru aceasta, să răpeşti lauda de la
bolnav; şi nici pe el, nici pe oricare altul, care rămâne tare cu sufletul în
încercări, să nu-l lipseşti de slava sa cea meritată.
Dar oricât de înţelepţi, oricât de tari şi
puternici am fi noi, dacă ne lipseşte ajutorul dumnezeiesc, nu putem rezista
nici la cea mai mică încercare.
Ce trebuie să vorbesc eu despre noi, oamenii cei
mici şi slabi? De ar fi cineva încă şi un Pavel, sau un Petru, sau Iacob, sau
Ioan, şi i-ar lipsi ajutorul dumnezeiesc, uşor ar fi învins, s-ar împiedica şi
ar cădea.
Spre a întări aceasta, vă voi aduce numai cuvintele
lui Hristos ce le-a zis lui Petru: „Iată satana v-a cerut să vă cearnă ca
grâul; Eu însă M-am rugat pentru line, ca să nu piară credinţa ta” (Luca 22,
31-32). El vrea să spună că, dacă nu l-ar fi ajutat pe Petru, nu ar fi rămas
statornică nici chiar credinţa acestui Apostol.
Deci, dacă Petru, care iubea aşa de înfocat pe
Hristos, şi după Invierea Domnului cuteza de mii de ori a-şi pune viaţa pentru
Dânsul, dacă acest principe al Apostolilor, pe care însuşi dumnezeiescul
învăţător l-a fericit şi pentru credinţa lui cea tare l-a numit piatră, dacă
acesta, fără de ajutorul dumnezeiesc s-ar fi clătit şi ar fi căzut din credinţa
sa, cine ar mai putea rămâne statornic fără de ajutorul dumnezeiesc?
Dumnezeu ne dă într-adevăr ajutorul Său, de aceea
zice Apostolul Pavel: „Credincios este Dumnezeu, Care nu vă va lăsa să vă
ispitiţi mai mult decât puteţi, ci împreună cu ispita va aduce şi scăparea din
ea” (I Corinteni 10, 13).
Pavel vrea să spună că Dumnezeu, nu numai că nu
lasă să fim ispitiţi peste puterile noastre, dar că ne ajută chiar în ispită,
ne sprijină şi ne întăreşte, dacă noi facem ce se cuvine din partea noastră, şi
nu ne lipseşte bunăvoinţa, nădejdea spre Dânsul, supunerea şi răbdarea.
Nu numai când suntem ispitiţi peste puterile
noastre, ci încă şi în altfel de încercări, care nu covârşesc puterile noastre,
avem nevoie de ajutorul dumnezeiesc, dacă voim să rezistăm.
De aceea, zice Apostolul Pavel în alt loc: „Pe cat
prisosesc pătimirile lui Hristos întru noi, cu atât prisoseşte prin Hristos şi
mângâierea noastră” (II Corinteni 1, 5). Acela care lasă să vină pătimirile
asupra noastră, tot El este Care ne şi mângâie şi ne ajută în ele.
Dar socoteşte mai departe cât de mult se îngrijea
Hristos pentru slăbănog încă şi după vindecarea lui. El nu l-a slobozit ca şi
cum nu s-ar mai fi interesat de dânsul, ci după ce l-a găsit în templu, a zis
către el: „Iată, te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să
nu-ţi fie ceva mai rău” (Ioan 5, 14).
Dacă Dumnezeu nu i-ar fi trimis boala cu un scop
bun, nu l-ar fi slobozit din ea şi nu l-ar fi întărit pentru viitor. Când El îi
zice: „ca să nu-ti fie ceva mai rău”, prin aceasta înseamnă că pe slăbănog şi
în viitor îl ameninţă nenorociri, dacă el nu va birui păcatul.
Aşadar, El l-a slobozit din boală, dar nu l-a
slobozit din luptă, l-a izbăvit din pătimire, dar nu i-a luat frica şi grija,
şi tocmai prin aceasta a făcut ca binefacerea arătată lui să fie permanentă şi
statornică.
Un doctor grijuliu nu numai că scapă pe bolnavi de
suferinţele momentane, dar caută a-i apăra şi de întâmplările viitoare. Tot aşa
a făcut şi Hristos, când a întărit şi a împuternicit sufletul slăbănogului prin
amintirea pătimirilor ce le-a suferit. Şi fiindcă Hristos voia ca această
amintire să fie permanentă, de aceea a zis: „Să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ti
fie ceva mai rău”.
Hristos a arătat binevoitoarea Sa prietenie către
bolnav şi în altă privinţă, adică tocmai în vorba care la prima vedere cuprinde
o dojana. El i-a zis numai atât: „Să nu mai păcătuieşti”.
Aşadar, nu face cunoscute păcatele lui, dar observă
că i s-a întâmplat acea boală pentru păcatele lui. Dar ce fel de păcate a săvârşit
el n-a arătat, nu i-a zis: „Tu ai făcut cutare şi cutare nelegiuire, ai
păcătuit întru aceasta sau în cealaltă”, ci i-a zis simplu: „Să nu mai
păcătuieşti”.
Deci, i-a zis numai atât cât era trebuitor, spre
a-i aminti şi a-l face pe viitor mai râvnitor şi mai cu luare-aminte.
Din contra, răbdarea lui, aşteptarea şi înţeleapta
lui statornicire le-a făcut cunoscute în public, prin aceea că l-a făcut să-şi
povestească toată istoria sa şi să vorbească despre răbdarea şi aşteptarea sa,
cât de des venise la scăldătoare, cum nu avea pe nimeni care să-l arunce acolo
şi cum totdeauna alţii intrau înaintea lui (Ioan 5, 7).
Deci, Hristos nu a arătat păcatele lui.
Precum noi dorim ca păcatele noastre să fie tăcute,
aşa şi Dumnezeu mai vârtos face aceasta. El l-a vindecat în prezenţa tuturor,
dar observaţia şi sfatul cel bun i le-a dat personal.
Folosul pe care noi îl tragem de la slăbănogul din
Evanghelie trebuie să fie acela, ca în toate lucrurile să ne lăsăm în voia
Domnului şi toate pătimirile să le suportăm cu supunere şi cu mulţumire către
milostivul Dumnezeu, pentru ca atât sarcina vieţii prezente să o uşurăm, cât şi
pentru ca să ne facem părtaşi ai bunătăţilor viitoare, prin harul şi prin
iubirea de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos, Căruia este slava şi cinstea,
acum şi în vecii vecilor. Amin.