DUMINICA A 23 DE
LA RUSALII
Fraţi creştini
În timpurile deosebit de dificile spiritual în care trăim., învăţăturile
Sfinţilor Părinţi trebuie să redevină călăuză în drumul mântuirii noastre. Să
citim în această duminică împreună explicarea textului evanghelic de azi scris
de Sfântul Chiril al Alexandriei;
Mîntuitorul împreună cu sfinţii ucenici au mers în ţinutul gadarenilor şi
aici le-a ieşit înainte un om care se făcuse sălaş al multor duhuri necurate
fiind ieşit din minţi şi din dreapta cugetare şi care nu era deloc lipsit de
asemănare cu cei morţi şi aşezat în pămînt.
Ba chiar, era poate într-o stare mai rea decît ei. Căci el umbla gol
printre mormintele celor repausaţi şi era o dovadă şi o probă a lipsei de
omenie şi a cruzimii demonilor.
Căci Dumnezeul tuturor cu bună chibzuinţă a lăsat ca unii oameni să fie
supuşi şi stăpîniţi de demoni, nu pentru ca ei să pătimească, ci pentru ca noi
să învăţăm prin ei, în ce fel sînt duhurile rele şi cum se poartă cu noi şi
astfel să ne dăm în lături de la dorinţa de a ne supune lor.
Căci un singur om pătimeşte şi suferă de stăpînirea demonilor dar mulţi se
zidesc şi se întăresc.
Iar gadarenul (în textul sf. Chirii este = o gerghesinos) sau cetatea
demonilor care se ascundeau în el, a căzut înaintea lui Hristos şi a strigat
următoarele: „Cei ai cu mine Iisuse Fiul lui Dumnezeu?”
Dar te rog, priveşte la aceste vorbe, că sînt arătătoare a unei temeri
amestecate cu multă cutezare şi prostie. Căci este o probă a prostiei celei
diavoleşti această îndrăzneală de a spune: „Ce ai cu mine, Fiul lui Dumnezeu?”
Şi este o dovadă de înfricoşare, faptul că roagă să nu-1 chinuiască.
Dar dacă ştii că El este Fiul lui Dumnezeu Celui Prea înalt, atunci
mărturiseşti că El este Dumnezeu al cerului şi al pămîntului şi a celor din
ele. Atunci cum de răpeşti tu
cele ce nu sînt ale tale, şi care sînt ale Lui? Şi apoi zici: „Ce ai cu mine?”
Care dintre împăraţii de pe pămînt va răbda şi va suferi oare să lase pînă
la sfîrşit şi întrutorul pe oamenii supuşi sceptrului lor, sub stăpînirea
barbarilor? Tu scoţi vomitînd cuvintele ce ţi se potrivesc ţie. Şi acestea
sînt: „Mă rog ţie nu mă munci?”
Şi te rog cititorule, priveşte iarăşi slava cea neasemuită a Aceluia care
este mai presus de toate, adică uită-te la puterea nebiruită a lui Hristos. El
îl constrînge pe satana, voind ca satana să nu păţească decît aceasta. Fiindcă
pentru el sînt foc şi flăcări cuvintele lui Hristos!
E adevărat ceea ce spune fericitul cîntăreţ de psalmi: „Munţii se topesc ca
ceara înaintea Domnului” (Ps. 96, 5). Desigur aici psalmistul compară şi
asemuieşte munţii cei înalţi şi mîndri cu puterile cele rele. Dar ele sînt date
la o parte ca de un foc, de către puterea Mîntuitorului nostru şi de tăria Sa,
şi se topesc ca ceara.
Hristos a întrebat şi a poruncit să-i spună care era numele Său. Dar oare
El a întrebat aceasta fiindcă nu ştia, şi oare căuta El să afle acest lucru ca
un om dintre noi? Nu e oare lucru prostesc să arătăm aceasta sau să cugetăm în
felul acesta?
Căci ştia toate ca Dumnezeu şi El cercetează inima şi rărunchii.
Hristos a întrebat pe demoni, cu bună chibzuinţă, pentru ca să învăţăm că o
mare mulţime de demoni a apucat şi a înhăţat un singur suflet omenesc.
Căci Domnul cunoştea mulţimea demonilor care locuia în acel om, dar cei ce,
stăteau înjur ca privitori, vedeau un singur om, şi auzeau glasul unei singure
voci.
De aceea Hristos spune: „Spune, care este numele tău”. Aceasta făcea El,
pentru ca să nu spună că sînt multe acele duhuri şi să nu fie crezut, ci pentru
ca înşişi demonii să recunoască şi să mărturisească că sînt mulţi.
8.31 „Şi Il rugau pe El să nu le poruncească să
meargă în adinc. “ Intrucît
alte duhuri necurate fuseseră trimise mai înainte în adînc, cele care
rămăseseră se temeau de aceastea.
8.32 „ Şi L-au rugat să le îngăduie să intre în
ei. “
Turma duhurilor celor necurate a cerut turma de porci care era la fel şi deopotrivă cu ei. Iar Hristos le-a îngăduit – cu bună chibzuinţă, cu toate că ştia prea bine cele ce aveau să se petreacă cu ei.
Turma duhurilor celor necurate a cerut turma de porci care era la fel şi deopotrivă cu ei. Iar Hristos le-a îngăduit – cu bună chibzuinţă, cu toate că ştia prea bine cele ce aveau să se petreacă cu ei.
Căci Hristos le-a dat îngăduinţa aceasta, pentru ca acest lucru să fie
pentru noi, împreună cu celelalte, prilej de folosinţă şi nădejde sigură. Căci
demonii au cerut puterea porcilor desigur fiindcă nu o aveau. Dar cei care nu
au această putere a unor vieţuitoare atît de mici şi de ieftine (nevrednice),
cum ar putea să vatăme pe vreunul din oamenii care au primit pecetea de la
Hristos, şi care sînt legaţi de nădejdea în El?
Şi putem învăţa, în afară de acestea, şi următoarele din cele ce s-au
întîmplat turmei aceleia de porci: că demonii cei mîrşavi sînt răi şi uneltesc
răutăţi împotriva celor ce au ajuns să fie supuşi.
Căci acest lucru îl arată şi încă limpede, faptul că s-au aruncat în apă
porcii şi s-au înecat în valuri, însă, pentru această pricină, Hristos le-a
îngăduit lor cele ce cereau, pentru ca să învăţăm din cele petrecute, ce fel
sînt demonii, cît de cruzi sînt şi de fioroşi.
Din „Comentar la Sfanta Evanghelie de la Luca”,
Sfantul Chiril al Alexandriei
Editura Pelerinul Roman
Oradea 1998
Sfantul Chiril al Alexandriei
Editura Pelerinul Roman
Oradea 1998