Pilda
bogatului nemilostiv și a săracului Lazăr
Duminica
de azi aduce în atenția noastră o pericopă evanghelică ce ce ne
reamintește de cele două stări ale sufletelor după moarte, adică
rai și iad.
Pilda
bogatului nemilostiv ne menționează încă de la început cauza
pentru care acesta ajunge la locul de chin. Nu bogăția în sine l-a
dus în iad ci faptul că a fost nemilostiv.
Mila
creștină, de care ne amintim foarte vag în acest secol
ciudat,secol în care mila se transformă din virtute creștină în
slăbiciune și pe care o practicăm fară prea mult suflet ca pe o
formă de ajutorare socială, dar nu pentru Hristos, ci pentru
liniștea societății în care trăim și pentru confortul nostru
spiritual. Ne facem datoria de buni creștini și cetățeni, ceea ce
ne implică și la ajutorarea celui de lângă noi, pe care îl vedem
marginalizat, dar nu suntem capabili să-l vedem pe Hristos în omul
de lângă noi. Aceasta este deosebirea dintre mila creștină ce
vede omul ca pe un purtător de Hristos și umanismul laic ce ajută
pentru că așa este igienic să nu avem cerșetori care să ne
tulbure momentul fericit al zilei. Oferim ajutor contabilizat,
specializat și ajustat după normele în vigoare. Mila nu se mai
poate practica simplu nici măcar la nivel de parohie. Contabilitatea
distruge întreaga intimitate a milei, transformând-o într-o pagină
cu informații precise despre persoana ajutată, sume centralizate
etc. Mă întreb adeseori cum a reușit Sfântul Vasile cel Mare sau
Sfântul Nicolae, vestit pentru modul în care reușea să se
strecoare anonim în viața celor nevoiași și să ajute fără
aparat de filmat și fără evidența contabilă aferentă. Timpul a
lăsat amprente adânci asupra noastră și nu mai suntem capabili să
iubim și să oferim încredere celor din jur. De ce să ajut pe
cutare.......dacă simulează boala,.................să văd
adeverința medicală..........să studiem cazul......nu putem acum ,
poate luna viitoare. Adeseori confundăm Biserica cu un așezământ
social...........doar că Biserica nu este nici spital nici orfelinat
nici cămin de bătrîni. Biserica trebuie să ajute într-o altă
formă, prin oamenii care împreună formează Trupul lui Hristos
adică Biserica. Mila creștină
o practicăm fiecare atât individual cât și colectiv, deorece
atunci când un organ din Trup este suferind , suferă tot Trupul.
Istoria
a caracterizat acest popor ca pe un popor cu milă creștină. Domnii
noștri pământeni au ajutat așa cum au putut astfel încât
săracii să se poată bucura măcar de sărbători. Românii au fost
mereu ospitalieri, mereu buni și prietenoși cu toți. Unii au
speculat bunătatea și ospitalitatea noastră și au considerat-o
slăbiciune. Românii ortodocși sunt proști de buni, satele lor
sunt un izvor nesecat de prosperitate și naivitate numai bune de
exploatat. Cu toate acestea am rămas buni, o demostrează modul în
care am știut să iertăm călăii acestui neam. Ce se petrece azi
cu noi fraților? De unde atât de multă răutate în rândul
adolescenților noștri care nu mai seamănă nici măcar cu părinții
lor, ce să mai vorbim de bunici?
Evanghelia
milei vine să ne îndemne să iubim așa cum au iubit bunicii,
capabili de jertfă și de înviere, capabili să ia viața de la
început în orice condiții. Dacă pricepem viața lor, pricepem de
ce am fost mereu Lazăr în istorie și nu am râvnit la altceva. Am
fost mereu la răspântii de drumuri, mereu la mila celor tari, așa
cum suntem și azi fără să realizăm acest lucru. Însă vorba lui
Eminescu, geniul ucis de cei tari ai timpului, iar noi
locului ne ținem, cum am fost așa rămânem.
Rămânem lângă Hristos și modestia Lui preferând să fim Lazăr
cel amărât dar în sânul lui Avraam, decât anonimul bogat în
iadul disperării.sau mai modern în fotoliul psihanalistului.