Rugãciunea Sfântului Efrem Sirul
Doamne si Stãpânul vietii mele,
Duhul trândãviei, al grijii de multe
[deznãdejde, “abattement” in fr., n.tr.] al iubirii de stãpânie si al grãirii
în desert nu mi-l da mie!
Iar duhul curãtiei, al gândului smerit,
al rãbdãrii si al dragostei, dãruieste-mi mie, slugii Tale!
Asa, Doamne, Împãrate, dãruieste-mi ca
sã-mi vãd greselile mele si sã nu osândesc pe fratele meu, cã binecuvântat esti
în vecii vecilor. Amin.
Rugãciunea
Sfântului Efrem Sirul (~306 - 373) marcheazã slujbele Postului Mare. Este
repetatã de trei ori si însotitã de trei metanii mari, închinãciuni cu fruntea
pânã la pãmânt. Metania (metanoia) desemneazã tocmai pocãinta ca eliberare a
noastrã de sub toatã stãpânirea acestei lumi.
Doamne
si Stãpânul vietii mele
"Doamne"
sugereazã misterul inaccesibil al lui Dumnezeu cel de dincolo de Dumnezeu,
hypertheos. Totusi, El nu-mi este strãin, ci mã aduce la fiintã prin voia Sa,
îmi însufleteste trupul de lut cu Suflarea Sa, mã cheamã si asteaptã rãspuns si
devine prin întrupare "Stãpânul vietii mele". El este cel care dã
sens vietii mele chiar si atunci si mai ales atunci când cred cã l-am pierdut.
"Stãpân", aici, desi pune în evidentã transcendenta, nu înseamnã
tiran, ci Tatã care se jertfeste si mã elibereazã, care vrea sã mã înfieze în
Sine si îmi respectã infinit libertatea. Fiul Sãu întrupat, în care este în mod
desãvârsit prezent, se naste într-un staul, se lasã omorât de libertatea
noastrã crudã, înviazã dar nu se reveleazã decât celor care-L iubesc. Or, acest
"stãpân" rãstignit rãmâne Stãpânul Vietii. Numai El ne poate elibera
libertatea, numai El poate transfigura, în Suflul Sãu dãtãtor de viatã, patima
obscurã a vietii noastre. Mãretia acestui împãrat constã în aceea cã S-a fãcut
slujitorul nostru. "Am venit în lume ca sã slujesc, nu sã Mi se
slujeascã".
Relatia
mea cu acest Stãpân nu este deci una de aservire, de sclavie, ci de liberã
încredere. El este "Stãpânul vietii mele", pentru cã El îi este izvorul,
pentru cã nu contenesc s-o primesc de la El, pentru cã El este cel Care dã si
iar dã, din belsug, un viitor înnoit: "Du-te si nu mai pãcãtui".
Nu
exist decât prin aceastã iubire extrem de discretã, care mã ridicã deasupra
oricãrei determinãri, a oricãrei necesitãti, care se face slujitoare pentru ca
cei ce vor sã slujeascã, sã-i devinã prieteni. Asceza pe care insistã Postul
Mare nu poate fi o adevãratã eliberare decât în credintã. Iar credinta
presupune întâi de toate riscul încrederii. În Tine, Stãpânul vietii care Te
revelezi într-un Chip, îmi pun toatã încrederea; în cuvântul si în prezenta Ta,
cãci Tu nu esti numai un exemplu, tu esti cel nedespãrtit, care Te faci limanul
nostru, un liman unde nu mai este moarte: "Veniti la Mine, toti cei osteniti
si împovãrati si Eu vã voi odihni pe voi". A se odihni sau a se reaseza,
în divin si în uman în acelasi timp, un loc pentru noi, toti orfanii pãmântului
natal, un loc al obiceiurilor întelepte, al civilizatiilor în mod cert aspre si
dure, dar un liman de liniste si pace pentru noi, nomazii lipsiti de poezie ai
marilor orase; si acesta esti Tu, limanul si Stãpânul vietii. În acest loc vom
sãpa catacombele de unde vor tâsni catedralele viitorului.
Duhul
trândãviei, al deznãdejdii, al iubirii de stãpânire si al grãirii în desert, nu
mi-l da mie
Existã
o cale. Tu esti Calea. Dar pe aceastã cale sunt obstacole care definesc
conditia noastrã fundamentalã de fiinte pãcãtoase, cea de care Iisus le-a
amintit celor care voiau s-o ucidã pe femeia adulterã.
"Trândãvia"
nu este "clinofilia" lui Oblomov, nici lenevirea din diminetile
noastre de vacantã. Trândãvia înseamnã uitarea despre care ascetii spun cã este
"pãcatul de cãpetenie". "Uitarea", adicã neputinta de a se
uimi, de a se minuna, sau pur si simplu de a vedea. Lipsa trezviei, un soi de
somnambulism, al agitatiei sau al inertiei. Nici
un alt criteriu, în afara utilitãtii, rentabilitãtii, a raportului
calitate-pret. Agitatia interioarã si exterioarã, pentru unii agenda prea
plinã, în care orice moment amenintã sã vinã peste celãlalt, pentru altii
agenda prea goalã, violenta si drogurile, slabe sau puternice. Faptul de a nu
mai sti cã celãlalt existã într-o interioritate la fel de profundã ca si a mea,
de a nu mã mai opri, cuprins de emotie, la auzul unei melodii sau la vederea
unui trandafir, de a nu mai da slavã si multumire lui Dumnezeu pentru ele –
pentru cã totul mi se cuvine. Când nu-mi pasã cã totul este înrãdãcinat în
tainã si cã taina locuieste în mine. Când uit de Dumnezeu si de creatia Lui.
Când nu mai stiu sã mã accept ca o creaturã cu destin vesnic. Când uit de
moarte si de ceea ce i-ar putea urma: o nevrozã spiritualã care nu are nimic
de-a face cu sexualitatea – care devine un mijloc de a uita – ci cu
îndepãrtarea de "lumina vietii", cea care dã sens existentei
celuilalt, celui mai neînsemnat fir de praf, mie însumi.
Aceastã
uitare, devenitã colectivã, deschide drumurile decãderii. Ne spunem atunci cã
Dumnezeu nu existã, nevroza se accentueazã, îngerii perversi ai neantului
invadeazã scena istoriei. Doamne si stãpânul vietii mele, trezeste-mã.
Aceastã
"trândãvie", aceastã anesteziere a întregii fiinte, insensibilitate,
pecetluire a zonei profunde a inimii, exasperare a sexului si a intelectului,
duce la descurajare, la ceea ce ascetii numesc "acedie" - silã de
viatã, deznãdejde. La ce bun totul? Fascinatie a sinuciderii, o bãtaie de joc
generalã. M-am sãturat de toate, totul îmi e indiferent, iatã-mã cinic sau
închistat. Si foarte îmbãtrânit, fãrã pic de suflet de copil.
Mai
poti, vrând sã rãmâi activ, sã te refugiezi în duhul "iubirii de
stãpânie" sau în cel al "grãirii în desert". Avem nevoie de
sclavi si de dusmani, ni-i inventãm noi însine, îi sacralizãm chiar, asa cum a
arãtat René Girard. Sã stãpânesti, sã de simti dumnezeu, sã ai dusmani,
înseamnã sã-i faci pe ei rãspunzãtori de spaimele tale. Torturându-l pe
celãlalt - pentru cã întotdeauna el e cel vinovat - violându-i trupul si poate
si sufletul, sã-l tii la bunul tãu plac, pe marginea prãpastiei, dar fãrã sã-l
lasi sã-si afle scãparea în moarte - faci experienta unui soi de
atotputernicie, cvasi divinã. Prin el mã urãsc pe mine ca fiintã muritoare.
Cãlcându-l în picioare, îmi batjocoresc propria moarte. Cunoastem regi-zei si
tirani divinizati, cãci orice exercitiu al puterii se aureoleazã cu un fel de
sacralitate.
De
aceea primii crestini refuzau chiar cu pretul vietii sã spunã cã Cezar este
Domnul. Singur Dumnezeu este Domnul. Alti crestini, în secolul nostru, au
refuzat sã se închine rasei sau clasei sociale si au plãtit pentru asta.
Amintindu-ne cã trebuie sã dãm lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu si Cezarului
ce-i al Cezarului, Hristos a golit stãpânirea de sacralitate. De-a lungul
veacurilor crestinii nu au fãcut-o întotdeauna. Ei au canonizat un împãrat care
si-a ucis fiul si sotia, cãci considerau cã si-a pus puterea în slujba lui
Dumnezeu. Sperantã, uneori realizatã, a unei puteri care devine slujire. Dar
cel mai adesea, ea devine o iluzie costisitoare.
Biserica
însãsi: în ce mãsurã este si ea contaminatã de duhul stãpânirii?
În
ce priveste "vorbirea în desert" – expresia este evanghelicã –, ea
desemneazã orice exercitiu al gândirii si al imaginatiei, care se disociazã de
uimire, de nelinistea existentialã, de mister. Ea tine de orice abordare a
omului care pretinde sã-l explice, sã-l reducã, netinând seama de ceea ce are
în el inexplicabil si ireductibil; orice abordare a creatiei care îi
dispretuieste ritmurile si frumusetea. Posedare iar nu posesie. Himerã a unei
arte care nu mai vrea sã fie nuptialã.
Trãim
într-o civilizatie a "vorbelor desarte", a imaginilor desarte, unde
nevoile hipertrofiate pervertesc dorinta, unde banii conditioneazã visele, unde
publicitatea devine opusul ascezei, aceastã reducere voluntarã a nevoilor în
scopul eliberãrii de sub tirania dorintei.
De
aceea asteptãm un cuvânt al vietii, al mortii date în vileag, un cuvânt plin de
liniste, un cuvânt de viatã si înviere.
Iar
duhul curãtiei, al gândului smerit, al rãbdãrii si al dragostei, dãruieste-mi
mie, slugii Tale.
În
fiecare cerere ne recunoastem "slugi", creaturi recreate printr-o
suflare care vine din profunzimile sufletului nostru. Rugãciunea nu este numai
o simplã meditatie, ea este întâlnire, intrare în relatie, convorbire, spuneau
vechii monahi. Cãci Dumnezeu ne grãieste prin Scripturã, prin fiinte si
lucruri, prin diferite împrejurãri din existenta noastrã si chiar prin prezenta
Sa; cuvinte tãcute, pline de dulceatã, flãcãri care aprind inima (si nu
vorbãrie mincinoasã, nerusinatã, amãgitoare). Numai o asemenea rugãciune poate
rupe cercul magic a ceea ce numim philautia, narcisism metafizic, duh de
stãpânire, de autosuficientã. "Virtutile" pe care le enumerã
rugãciunea si care coexistã pentru a se uni îsi au astfel punctul de plecare în
credintã. Din aceastã perspectivã, virtutea nu este numai moralã, ea participã
la umanitatea lui Hristos îndumnezeitã, în care virtualitãtile umanului sunt
duse la desãvârsire prin unirea cu Numele divine pe care le reflectã.
"Curãtia"
este departe de a se referi numai la înfrânare, conform unei acceptiuni
moralizatoare si înguste. Ea evocã mai degrabã integrarea si integralitatea.
Cel curat nu mai este scindat, antrenat ca o frunzã în bãtaia vântului, de
valurile unui eros impersonal. El integreazã eros-ul în comuniune, forta vietii
într-o existentã personalã, bazatã pe relatie. Cãlugãrul, pentru care curãtia
este într-adevãr înfrânare (dar nu orice înfrânare este curatã, castã) îsi
consumã eros-ul în agapi, în întâlnirea cu Dumnezeu cel viu, întru totul
personal, în admiratia nesfârsitã - durere si apoi uimire - pentru Rãstignitul care
a biruit moartea. Numai atunci el poate sã vinã în întâmpinarea celorlalti cu o
atentie dezinteresatã, ca un bãtrân-copil, un "bãtrân frumos", unit
cu Hristos în vesnicie.
Pentru
bãrbatul si femeia care se iubesc sincer si care îsi sunt credinciosi unul
altuia, curãtia este, în Hristos cel unit cu Biserica Sa, ca un Dumnezeu care
se uneste cu umanitatea si cu pãmântul ei în lumina uni-diversitãtii trinitare,
curãtirea este deci pentru doi oameni, transformarea – agapicã si ea – a
eros-ului în limbaj al unei întâlniri, în exprimare a persoanelor în cãldura
unei descoperiri reciproce si rãbdãtoare. Iar copilul, micut musafir necunoscut
si neasteptat, sau dimpotrivã, prea mult asteptat, apare mereu la timp pentru a
împiedica iubirea sã se închidã în ea însãsi, într-o parodie de absolut.
Curate
pot fi: un gând, un cuvânt, o expresie pe care le strãbate cu toatã
sinceritatea (frate, nu pleca privirea prosteste în fata doamnelor) aceastã
puritate fundamentalã, acest respect al trupului, aceastã subordonare a vietii
unei taine care o împacã si-i redã unitatea. Biblia respinge extazul impersonal
al prostitutiei sacre, dar pune accentul pe "cântarea cântãrilor"
unei întâlniri cãutate, pierdute, regãsite - cãci Dumnezeu este Cel "de-a
pururi cãutat", spunea sfântul Grigorie de Nyssa - si pe credinciosia
smeritã, cãci Dumnezeu este si Cel de-a pururi credincios.
"Smerenia"
înscrie credinta în existenta de zi cu zi. Nu am nimic al meu care sã nu-mi
fie dat. Fragil, gata sã se rupã atât de
adesea, firul vietii mele nu este pãstrat si reînnodat decât prin vointa de
neînteles a Altuia. "Smerenia este un dar al lui Dumnezeu însusi si un dar
care vine de la El", spune Sfântul Ioan Scãrarul, cãci s-a zis:
"Învãtati, nu de la îngeri, nici de la oameni, ci de la Mine - de la Mine,
care rãmân în voi; de la lumina si lucrarea Mea în voi - cãci sunt blând si
smerit cu inima, cu gândul si cu duhul, si veti gãsi pace pentru sufletele
voastre si eliberarea de rãzboiul gândurilor" (Sf. Ioan Scãrarul, Scara
25, 3). Smerit este vamesul din parabolã, care, neputându-se pretinde virtuos,
ca un dispretuit colaborator al puterii ce se aflã, nu conteazã decât pe mila
lui Dumnezeu, în timp ce fariseul, prea bun, dupã pãrerea lui, nu mai are
nevoie de Mântuitor. Omul perfect, sigur pe el, mândru de virtutea lui, nu-i
mai lasã loc si lui Dumnezeu în lume, pentru cã îl ocupã el pe tot. Cel smerit,
dimpotrivã, se deschide gratuitãtii mântuirii, o primeste cu recunostintã,
îmbrãcându-si inima în hainã de sãrbãtoare.
Smerenie,
umilintã-humus: nu strivire, ci rodire. Smerenia este activã, ea arã pãmântul,
îl pregãteste pentru ca sã dea rod însutit atunci când va trece Semãnãtorul.
Smerenia
este o virtute pe care o vedem la celãlalt, dar pe care n-o putem vedea la noi
însine. Cel care ar spune: sunt smerit ar fi un biet înfumurat. Smerit devii
fãrã sã-ti propui, prin ascultare, detasare, prin respectul tainei, în
gratuitatea sa, prin deschidere deci, la primirea harului. Si mai ales prin
"frica de Dumnezeu", care nu este teroarea sclavului în fata unui
stãpân aspru care pedepseste, ci spaima subitã de a nu-si pierde viata în
iluzie, în pântecele mereu nesãtul al eului, în balonul umflat cu aer al
patimilor. "Frica de Dumnezeu" ne face smeriti si ne elibereazã de
teama de lume - sunt liber pentru cã nu mai am nimic, spune un personaj din
Primul cerc al lui Soljenitsîn - ce se transpune încetul cu încetul în aceastã
teamã uimitã la care ajunge orice mare dragoste. Smerenia se materializeazã si
în puterea de a acorda atentie celuilalt, unui copac, insectei pe care o zãrim
în treacãt, chiar unui nor efemer, dar atât de frumos timp de o clipã. Smerenia
face posibilã trezirea, putinta de "a vedea tainele slavei lui Dumnezeu
ascunse în fiinte..." (Sf. Isaac Sirul, Tratate ascetice, 72).(va
urma)
Traducere: Ileana Grigore.
Din volumul: Olivier Clement, Trei rugãciuni:Tatăl nostru, Rugãciunea Împãrate ceresc, Rugãciunea Sfântului Efrem Sirul
Aparitie: Editura Reîntregirea din Alba-Iulia
Din volumul: Olivier Clement, Trei rugãciuni:Tatăl nostru, Rugãciunea Împãrate ceresc, Rugãciunea Sfântului Efrem Sirul
Aparitie: Editura Reîntregirea din Alba-Iulia