DUMINICA DUPĂ NAŞTEREA DOMNULUI
PRIBEGIA COPILULUI
Fraţi creştini,
Duminica după
Naşterea Domnului ne aminteşte an de an de ostilitatea cu care lumea l-a primit
pe Hristos,de cele două tabere existente de când lumea,a binelui şi a
răului.Având în inimi acest adevăr din viaţa Mântuitorului, mulţi români au
luat calea pribegiei pentru răutatea celor care doreau să-i omoare.Să citim
textul evanghelic de la Sfântul Evanghelist Matei, precum şi frumoasa exegeză a
părintelui Arsenie Boca, el însuşi fugar pentru Hristos.
13.
|
După plecarea magilor, iată îngerul
Domnului se arată în vis lui Iosif, zicând: Scoală-te, ia Pruncul şi pe mama
Lui şi fugi în Egipt şi stai acolo până ce-ţi voi spune, fiindcă Irod are să
caute Pruncul ca să-L ucidă.
|
Şi sculându-se, a luat, noaptea, Pruncul şi
pe mama Lui şi a plecat în Egipt.
|
|
Şi au stat acolo până la moartea lui Irod,
ca să se împlinească cuvântul spus de Domnul, prin proorocul: "Din Egipt
am chemat pe Fiul Meu".
|
|
Iar când Irod a văzut că a fost amăgit de
magi, s-a mâniat foarte şi, trimiţând a ucis pe toţi pruncii care erau în
Betleem şi în toate hotarele lui, de doi ani şi mai jos, după timpul pe care
îl aflase de la magi.
|
|
Atunci s-a
împlinit ceea ce se spusese prin Ieremia proorocul:
|
|
"Glas în Rama s-a auzit, plângere şi
tânguire multă; Rahela îşi plânge copiii şi nu voieşte să fie mângâiată
pentru că nu sunt".
|
|
După moartea lui Irod, iată că îngerul
Domnului s-a arătat în vis lui Iosif în Egipt,
|
|
Şi i-a zis: Scoală-te, ia Pruncul şi pe
mama Lui şi mergi în pământul lui
|
|
Iosif, sculându-se, a luat Pruncul şi pe
mama Lui şi a venit în pământul lui
|
|
Şi auzind că domneşte Arhelau în Iudeea, în
locul lui Irod, tatăl său, s-a temut să meargă acolo şi, luând poruncă, în
vis, s-a dus în părţile Galileii.
|
|
Şi venind a locuit în oraşul numit Nazaret,
ca să se împlinească ceea ce s-a spus prin prooroci, că Nazarinean Se va
chema.(Mt 2,13-23)
|
Crucea lui
Iisus începe deodată cu naşterea Sa. Între ai Săi a venit, dar ai Săi Îl aşteptau cu mâna pe sabie.
Toţi copiii din Betleem şi
împrejurimi: 14.000 de prunci până la doi ani, au fost condamnaţi la moarte. Aşa au trebuit să plătească cu viaţa, cei mai mari nevinovaţi, copiii,
naşterea lui Iisus printre ei. Patrusprezece mii de mucenici.Crima aceasta, unică în
istoria lumii, a fost prevestită cu vreo şase veacuri în urmă: “plângerea şi tânguirea din Rama”.Providenţa divină însă
luase înainte răutăţii omeneşti.
Iosif a fost înştiinţat de „îngerul Domnului” în vis,
despre planul ucigaş al lui Irod, motiv pentru care trebuie „să se scoale,
să ia Pruncul şi pe mama Lui şi să fugă în Egipt şi să stea acolo până va fi
vestit din nou” ce are să
facă.“Ingerul
Domnului” era îngerul Pruncului, îngerul Omului.
Iisus, întrucât îşi ascunsese dumnezeirea, smerindu-se până
la a lua marginile omului pământean, avea nevoie de un înger păzitor. Îngerul
fiind o făptură de gând, – şi mult mai subţire decât gândul omenesc -, în
temeiul tocmirii sale şi a rosturilor superioare pe care are să le păzească,
face deşartă ura ucigaşă şi planul protivnic.
Dacă în Vechiul Testament vedem intervenţia îngerilor, ca păzitori ai
vieţii omeneşti, dar numai unde şi unde, în Creştinism îngerii păzitori fac
parte din iconomia mântuirii fiecărui creştin în parte.
Ei sunt păzitorii – în limitele libertăţii omeneşti -, ai darurilor
mântuirii.
Bătrânul Iosif avea acum motive
temeinice să creadă prevestirii îngereşti. Drept aceea, în aceeaşi noapte
pregăteşte caravana pribegiei Fugarului Iisus. Aurul Magilor era foarte bine
venit. Călătorie
foarte lungă, prin deşerturi, printre fiare şi tâlhari, în ţară necunoscută:
fugă, nu călătorie; răspundere de soarta mântuirii omului: n-o puteau face
decât primii mari credincioşi ai Copilului, sfânta Sa Mamă şi dreptul Iosif.
Copilul
fugar! Dar dus în braţe!
Astăzi Irod s-a multiplicat: mai
nu e familie în care Irod să nu-şi ucidă copiii. Doar puţini copii fugari mai scapă cu viaţă!
Irod, „stârpitura deşertului” - căci nu era iudeu Idumeul - îşi omoară prima nevastă
şi toţi copiii cu ea, de teama ca aceştia să nu-i ia tronul. Era deci un
criminal care îşi temea domnia până şi de propriii lui copii. A doua nevastă şi cei trei copii cu
ea, s-a întâmplat să scape.
Irod însă n-a scăpat de blestemele mamelor celor 14.000 de copii omorâţi.
Şi blestemele motivate se prind. Astfel despre Irod se ştie că la trei
ani după Naşterea lui Iisus, a murit putrezit de viu, ros de boli ruşinoase şi
împrăştiind o putoare pe care nimeni n-o putea suferi. A încercat să se şi
sinucidă; dar trebuia să fie osânda lui model pentru toată omenirea de pedeapsă
dumnezeiască, pentru aşa mari fărădelegi.
Arhelau, urmaşul său în partea Iudeii,
e reclamat de iudei romanilor, care, la anul şase după Hristos îl exilează în
Galia şi ţara i-o anexează Siriei. In timpul domniei lui
Arhelau fugarii se întorc, după vestire îngerească, însă nu în Iudeea, ci în
Nazaretul Galileii.
Evanghelistul Matei care scrie Evanghelia sa pentru iudei,
nu scapă nici un prilej de-a le dovedi că în Iisus se împlinesc toate proorociile,
până şi cele de amănunte. – E impresionant câtă Scriptură ştia vameşul acesta.
– Astfel nu e trecută cu vederea proorocia Ieremiei despre plângerea şi tânguirea
din Rama; nu e scăpată din vedere chemarea Fugarului din Egipt şi nici aşezarea
sfintei Familii în Nazaret.
Grija
evanghelistului de-a dovedi Providenţa, adică purtarea de grijă a lui Dumnezeu
de om, asistenţa Lui la micile şi marile noastre decizii spre El, ne
încurajează să călătorim şi noi amărâta noastră viaţă de fugari, sub călăuza
unui înger.
Călăuza idealului, pentru care şi
Iisus a fost fugar.
Părintele
Arsenie Boca – Cuvinte vii,Editura Charisma, Deva 2006