DUMINICA A
XXVII DUPĂ RUSALII
Lc 13,10-17
Şi
învăţa Iisus într-una din sinagogi sâmbăta. Şi iată o femeie care avea de
optsprezece ani un duh de neputinţă şi care era gârbovă, de nu putea să se
ridice în sus nicidecum; Iar Iisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a zis: Femeie,
eşti dezlegată de neputinţa ta. Şi Şi-a pus mâinile asupra ei, şi ea îndată s-a
îndreptat şi slăvea pe Dumnezeu. Iar mai-marele sinagogii, mâniindu-se că Iisus
a vindecat-o sâmbăta, răspunzând, zicea mulţimii: Şase zile sunt în care
trebuie să se lucreze; venind deci într-acestea, vindecaţi-vă, dar nu în ziua
sâmbetei! Iar Domnul i-a răspuns şi a zis: Făţarnicilor! Fiecare dintre voi nu
dezleagă, oare, sâmbăta boul său, sau asinul de la iesle, şi nu-l duce să-l
adape? Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o satana, iată de
optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta, în
ziua sâmbetei? Şi zicând El acestea, s-au ruşinat toţi care erau împotriva Lui,
şi toată mulţimea se bucura de faptele strălucite săvârşite de El.
O dată cu
praznicul Intrării în biserică a Maicii Domnului începe să se cânte la strană
„Hristos Se naşte măriţi-L, Hristos din ceruri întâmpinaţi-L, Hristos pe pământ
înălţaţi-vă” (catavasiile Naşterii) în vederea pregătirii noastre pentru a
întâmpina după cuviinţă praznicul Naşterii lui Hristos. Cântarea ne aminteşte
că Hristos Dumnezeu fiind, se face om asemenea nouă ca pe noi oamenii să ne
înalţe la cele cereşti. Cântarea are rol de îndemn, acela de a ne înălţa şi noi
spre cele cereşti, de a ridica fruntea noastră plecată din pricina asupririi
vrăjmaşului, deoarece Hristos vine şi noi suntem chemaţi să-L aşteptăm demni,
cu fruntea sus. Restaurarea omului vechi, a omului căzut este esenţa slujirii
Mântuitorului, care vine să ne prezinte un om nou, un om pentru care cerul
devine realitate. Hristos ne cheamă să formăm un neam ales, un neam de regi pentru împărăţia
Sa. Minunea din această duminică, a vindecării femeii gârbove ne arată că Domnul nostru nu este insensibil la
problemele noastre. Femeia din cauza bolii nu putea să stea dreaptă înaintea
Domnului, verticalitatea trupului fiind
adeseori asemănată cu cea a vieţii, fără pericolul de a cădea în păcatul
semeţiei. Trufia este păcat, verticalitatea este virtute, iar între ele
distanţa e foarte scurtă. Un singur cuvânt, dar un cuvânt ce a despărţit lumina
de întuneric şi viaţa de moarte : Hristos. Semeţul se laudă cu starea sa
ca fiind merit propriu, omul demn ştie că verticalitatea lui fizică şi morală
slujesc nu propriile interese ci pe Hristos, cel care este chip al omului frumos.
Femeia cu
chipul schimonosit de povara trupului se va ridica prin Hristos demnă şi
frumoasă privind chipul Stăpânului său, care ne invită să luăm parte la
frumuseţea lumii, creată special pentru noi. Dacă rămânem drepţi vom putea
vedea cerul deschis pentru noi, dacă alegem umila poziţie a femeii gârbove
putem vedea pământul ce nu ne aparţine,
deoarece pentru noi s-a deschis cerul.
preot Tudor BUDEANU