Predică la duminica a XXII-a dupa Rusalii – a lui Lazăr și a bogatului nemilostiv
„Era un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, veselindu-se în toate zilele în chip strălucit. Iar un sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea porţii lui, plin de bube, poftind mult să se sature din cele ce cădeau de la masa bogatului; dar şi câinii venind, lingeau bubele lui. Şi a murit săracul şi a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A murit şi bogatul şi a fost înmormântat. Şi în iad, ridicându-şi ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam şi pe Lazăr în sânul lui. Şi el, strigând, a zis: Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine şi trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească limba, căci mă chinuiesc în această văpaie. Dar Avraam a zis: Fiule, adu-ţi aminte că ai primit cele bune ale tale în viaţa ta, şi Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mângâie, iar tu te chinuieşti. Şi peste toate acestea, între noi şi voi s-a întărit prăpastie mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi. Iar el a zis: Rogu-te, dar, părinte, să-l trimiţi în casa tatălui meu, căci am cinci fraţi, să le spună lor acestea, ca să nu vină şi ei în acest loc de chin. Şi i-a zis Avraam: Au pe Moise şi pe prooroci; să asculte de ei. Iar el a zis: Nu, părinte Avraam, ci, dacă cineva dintre morţi se va duce la ei, se vor pocăi. Şi i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă de Moise şi de prooroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva dintre morţi” (Luca 16, 19-31)
Oamenii
se ceartă pentru avuţiile pământului, şi cearta lor istovitoare şi
zadarnică nu are sfârşit. O, oameni, voi ai cui sunteţi ? Oile se
războiesc pentru iarba pe care o pasc; stă uimit stăpânul turmei şi al
pajiştii şi priveşte cum turma, care e a lui, se ceartă pentru pajişte,
care e tot a lui. O mulţime de lucruri ţin minte oamenii, dar pe unul îl
uită intotdeauna, ori de cât de mult li s-ar spune: că fără nimic au
intrat in această lume, şi fără nimic vor ieşi din ea. Oamenii îşi
împart acest întunecat pământ, deşi socotelile li se încurcă mereu. Cu
preţul vieţii îşi apără hotarele ţării deşi hotarele se pot schimba. Ce
este mai ieftin costă cel mai scump, iar oamenii, în loc să se
împotrivească, împodobesc acest preţ înfricoşător cu numele: „dreptate”
sau „patriotism” sau vreun alt cuvânt care să le vină bine. Dar
niciodată n-ar spune că e o nebunie ca oile să-şi dea viaţa pentru o
mână de fân, când iarba s-a dat ca să ţină viaţă, nu ca s-o ia. Pentru
că, la urma urmelor, averile nu-s altceva decât iarbă; iarbă, şi lucru
mai mort decât iarba, este tot ce mănâncă şi îmbracă omul. La începutul
Sfintei Scripturi ni se spune că Dumnezeu a dat oamenilor şi fiarelor
iarba drept hrană (Facere l, 29; 9, 3). Iar dacă întrebi pe oricine:
ce-i mai de seamă: omul sau iarba, răspunsul e unul singur: omul.
Prin
fapte însă oamenii arată că, dimpotrivă, socotesc iarba mai presus de
om, de vreme ce îşi dau şi viaţa lor, şi pe a altora, pentru iarbă. Dacă
chestiunea averilor e o chestiune de iarbă şi nimic altceva, înseamnă
că aceasta e cea mai mare piatră de poticnire în viaţa omului pe pământ.
Doar cei duhovniceşti nu se împiedică de piatra aceasta, ci trec
netulburaţi pe lângă ea, lăsând ce este al lor altora. Iar celorlalţi
piatra de poticnire le este izvor de ceartă, luptă, sudoare şi chin.
Piatră de poticnire le este tot cuprinsul vieţii lor, iar la sfârşit le
este piatră de mormânt.
Unde-i
bogăţia lui Cresus ? Unde ospeţele lui Lucullus ? Unde imperiul lui
Cezar ? Unde faima lui Napoleon ? Se mai pomeneşte de ei câteodată, a
mai rămas o urmă pe ici, pe colo, dar mai este o întrebare, mai presus
de aceasta: Unde este bogatul Cresus ? Unde mâncăul Lucullus ? Unde
marele Napoleon ? Unde, toţi nesătuii de putere Cezari ? Este mai
important să ştim unde sunt oamenii, decât unde sunt averile lor. Dar nu
putem descoperi lucrul acesta mai înainte de a afla ai cui sunt
oamenii. Ai cui sunt, aşadar ? Cine găseşte răspunsul la întrebarea
aceasta va găsi cu uşurinţă şi răspunsul la întrebarea privitoare la
averile lor, întocmai cum cei ce curăţă un drum, după ce dau la o parte
bolovanii, ştiu ce să facă şi cu pietrişul şi cu frunzele.
Dacă
oamenii dau un răspuns întrebării acesteia de la sine, fără Hristos,
aşa cum de altfel au făcut vreme de mii de ani, căile de a răspunde sunt
două: fie că omul e stăpânit de puteri malefice care se ascund în
spatele naturii şi iau masca acesteia; sau că omul e stăpânit de natură,
al cărei produs este, şi care îl susţine o vreme, ca pe o piesă de
mobilier oarecare, pe care apoi o nimiceşte. De la întemeierea lumii şi
până astăzi, toţi înţelepţii lumii n-au avut decât aceste două
răspunsuri la întrebarea: ai cui, sau a ce, sunt oamenii. De la Hristos
n-au luat nici o iotă spre dezlegare.
Iar
Hristos răspunde că omul este al lui Dumnezeu. Şi nu este al lui
Dumnezeu ca un oarecare lucru pe care îl are cineva în stăpânire, ci ca o
fiinţă liberă şi cuvântătoare, ca fiu. Acesta nu-i răspunsul unui
filosof — dacă ar fi, nici nu l-am crede — ci este răspunsul Cui toate
le vede, Care a venit la oameni din întreita vatră a fiinţei şi a vieţii
ce se revarsă în lume, în lumile toate. Şi de aceea credem că e
adevărat răspunsul acesta, credem că este singurul răspuns mântuitor.
Dar nici nu este un răspuns, ci este o mărturie, mărturia
Atotvăzătorului. Prin mărturia aceasta primim răspuns la întrebarea
privitoare la averile omului, şi la toate întrebările în legătură cu
posesia, economia şi politica lumii.
Omul
e al lui Dumnezeu, şi prin urmare şi firea toată e a lui Dumnezeu,
înseamnă că tot ce are omul este de fapt al lui Dumnezeu, care doar îi
dă omului în folosinţă. Şi nu dă tuturor deopotrivă. De ce nu ? Pentru
că oamenii sunt liberi, sunt făpturi cuvântătoare. Dumnezeu nu împarte
mecanic, nu împarte unor făpturi doar pe jumătate vii, lipsite de
înţelegere. Da făpturilor Sale în chip felurit, tocmai pentru ca să se
vadă că sunt înzestrate cu liberă-voinţă, şi pentru ca oamenii să-şi dea
seama că depind unul de celălalt, că, prin cele primite de la Dumnezeu,
lucrează la mântuirea lor şi a altora. Evanghelia de astăzi ne vorbeşte
despre un bogat care nu-şi privea în acest chip averile, ci dimpotrivă,
şi care, de aceea, a trecut la chinuri atât de mari încât ne îngheaţă
inimă şi ni se face părul măciucă, numai gândindu-ne la ele.
„Era
un om bogat care se îmbrăca în porfiră şi în vison, strălucit
veselindu-se în toate zilele. Iar un sărac, anume Lazăr, zăcea înaintea
porţii lui, plin de bube, poftind să se sature din cele ce cădeau de la
masa bogatului; dar şi câinii venind, lingeau bubele lui”. Înfricoşat
tablou al inegalităţii dintre oameni! Dar aveţi răbdare: curând vom
vedea un mai înfricoşat tablou, al inegalităţii de dincolo. Ce alăturare
de neînchipuit: pe de o parte bogatul, îmbrăcat în porfiră şi în vison,
şi pe de alta, cerşetorul, plin de bube. Pe de o parte un om care
petrece între cei asemenea lui: bogaţi, bine hrăniţi, bine îmbrăcaţi,
voioşi; pe de alta, unul care nu are altă tovărăşie decât câinii. Pe de o
parte avere, înflorire, şi lumina plină; pe de alta sărăcie lucie,
boală, foame. Pe de o parte se ridică în slava cerului zvon de muzică şi
danţuri; pe de alta, nădejdea mută a unei coji de pâine, sudoarea mută a
suferinţei, aşteptarea mută a morţii.
Răbdare
în tăcere — pentru că nu se spune că Lazăr ar fi cerut ceva, sau ar fi
ridicat glasul aşa cum au obiceiul să facă cerşetorii. Era flămând şi
dorea numai să se hrănească şi el cu rămăşiţele de sub masă bogatului.
Tăcea. Poate vorbea, în inima lui, cu câte cineva, dar fără grai. La ce
să mai fi spus ceva când însuşi trupul lui, zăcând între câini, era mai
grăitor decât orice cuvânt ?
Luaţi
aminte: Domnul nu pomeneşte deloc numele bogatului, ci numai pe cel al
săracului. Numele bogatului ne rămâne necunoscut în toată desfăşurarea
pildei, pe când Lazăr este numit şi pe pământ şi în cer. Ce înseamnă
aceasta ? Oare nu-i lucrul acesta cu totul împotriva obiceiului ? Lumea
s-ar fi grăbit să-l pomenească pe bogătaş, ca pe unul vrednic de cinste,
iar săracului nu s-ar fi ostenit nimeni să-i spună pe nume, chiar dacă
s-ar fi ştiut cum îi cheamă. Săracii trec prin lume ca nişte umbre,
etichetaţi laolaltă drept „cerşetori”, pe când numele bogaţilor răsună
pe toate buzele, sunt cântate în ode, scrise în cronici şi săpate în
piatra monumentelor funerare.
Dar
tocmai de aceea nu pomeneşte Domnul numele bogatului: ca să nu
cinstească pe cel cinstit de oameni, ca să arate că alta, cu totul alta e
judecata lui Dumnezeu decât a oamenilor. El nu a venit pe pământ ca să
imite purtarea oamenilor faţă de oameni, ci să arate cum se poartă cerul
cu oamenii! Trecând cu vederea numele bogatului, Mântuitorul ne-a
dezvăluit o taină: în ceruri nici nu se pomeneşte numele unui astfel de
om, nici îngerii nici sfinţii nu-l au pe cereştile lor buze, e şters din
Cartea Vieţii. Domnul ar fi putut să dea bogatului nume, cum i-a dat
săracului, dar nu a vrut ca dumnezeieştile-I buze să-l plămădească, să
înnoiască şi să dea viaţă unuia şters odată din Cartea Vieţii.
Luaţi
aminte cum Domnul anume a ocolit numele lui Irod, Pilat sau Caiafa.
„Mergând, spuneţi vulpii acesteia” (Luca 13, 32), zice despre Irod. Din
vremuri străvechi a spus Dumnezeu prin Psalmist: „Nu voi pomeni numele
lor pe buzele Mele” (Psalm 15, 5), pe când drepţilor le spune Domnul:
„Bucuraţi-vă că numele voastre sunt scrise în ceruri” (Luca l0, 20). Iar
bucuria aceasta îndeamnă Domnul să fie mai presus de toate bucuriile,
mai presus chiar decât bucuria de a vedea duhurile rele plecânduli-se
dinainte.
Ce
rău a făcut bogatul acesta, ca Domnul să nu pomenească numele lui ?
Domnul nu-l învinuieşte nici de furtişag, nici de mărturie mincinoasă,
nici de preacurvie, nici de ucidere, nici de necredinţă, nici că şi-ar
fi agonisit averile cu nedreptate. Dar cum să-l mai învinuiască Domnul,
când vina lui stă vie înaintea porţii casei sale, scrisă nu cu cerneală
pe hârtie ci scrisă cu răni pe însuşi trupul unui om ? Nici vorbă, o fi
avut bogatul şi celelalte păcate pe care neabătut le aduce bogăţia
asupra omului uşuratic. Cine se îmbracă pompos în fiecare zi, mănâncă,
bea şi-şi petrece toată vremea desfătându-se, nu mai are loc într-însul
pentru frica de Dumnezeu. Unul ca acesta nu are cum să-şi ţină gura de
la bârfă, burta de la lăcomie, inima de la mândrie, de la dispreţuirea
altora şi de la luarea în deşert a lucrurilor lui Dumnezeu. Iar toate
acestea îl duc pe om fără scăpare la desfrâu, înşelăciune, răzbunare,
crimă şi lepădare de Dumnezeu. Dar nici una din fărădelegile bogatului
nu e pomenită în pilda aceasta, afară de una nelegiuire: nesocotirea
peste măsură a omului, a lui Lazăr, a sărăciei şi amărăciunii acestuia.
Să
fi apărut la poarta acestui bogat un Lazăr avut, înfloritor, bine
îmbrăcat, fără îndoială că ar fi fost bine primit şi poftit înăuntru aşa
cum se cuvine unui om. Bogatul însă nu vedea în Lazăr, în rănile şi
nefericirea lui, un om. Pentru el făptura lui Dumnezeu parcă nici n-ar
fi existat, îşi întorcea ochii de la el, cu scârbă. Se socotea pe sine
al său şi averile şi le privea drept tot ale sale, iar nu ca pe un
împrumut de la Dumnezeu. Talantul şi l-a îngropat în pământ, în tina
trupului, şi nimeni n-a câştigat nimic de urma lui. „Inima i s-a
îngreunat de mâncare şi de băutură” (Luca 21, 34), şi a orbit cu totul
pentru lumea duhovnicească. Vedea totul numai cu ochi trupeşti, auzea
numai cu urechile trupeşti, trăia numai pentru cele trupeşti. Sufletul
bogatului era tot atât de plin de bube ca şi trupul lui Lazăr. Sufletul
bogatului era aidoma trupului lui Lazăr, iar trupul lui Lazăr icoana vie
a acelui suflet. Dumnezeu a aşezat faţă în faţă doi oameni, ca să se
oglindească unul în celălalt: unul într-un palat şi celălalt la poartă.
Strălucirea dinafară a bogatului era oglinda stării lăuntrice a lui
Lazăr, iar rănile deschise ale lui Lazăr, oglinda stării lăuntrice a
bogatului. Trebuia să mai înşire Domnul toate păcatele bogatului ? Dar
ele se arătau de la sine, toate dintr-o dată ! Nemilostivirea lui către
Lazăr trăgea într-o clipă vălul de deasupra sufletului său, şi toată
hidoşenia i se înfăţişa într-o clipă !
Iată
deci doi oameni pe pământ; unul al cărui nume are vază, şi altul despre
care nimeni nu vrea să audă. Să vedem acum cum ni se înfăţişează ei în
cer.
„Şi
a murit săracul şi a fost dus de către îngeri în sânul lui Avraam. A
murit şi bogatul şi a fost înmormântat. Şi în iad, ridicându-şi ochii,
fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam şi pe Lazăr în sânul
lui”. Şi bogaţii şi săracii mor. Nimeni nu se naşte în această lume ca
să trăiască în ea pentru totdeauna, căci această lume e pieritoare şi
îşi aşteaptă sfârşitul. Bogaţii mor suspinând pentru lumea aceasta,
săracii mor suspinând pentru lumea de dincolo. Părăsind lumea, bogatul
părăseşte strălucire, desfătare şi belşug. Lazăr părăseşte foame, răni
şi câini. Dar să vedem acum ce a secerat Dumnezeu. A murit săracul, şi
îngerii i-au luat sufletul şi l-au dus în rai. A murit şi bogatul, şi
îngerii s-au întors de la căpătâiul lui cu mâinile goale. Dintr-un pom
ce părea putred îngerii au cules rod minunat; iar din pomul ce părea
verde şi stufos, n-au aflat nimic de cules. „Orice pom care nu face
roadă bună se taie şi se aruncă în foc” (Luca 3, 9). Acest profetic
cuvânt s-a împlinit cu desăvârşire în bogatul nemilostiv. El s-a retezat
şi cu trupul şi cu sufletul. Trupul i-a fost aruncat în pământ, să ardă
în pământ, sufletul i-a fost aruncat în iad, să ardă în iad. Nu s-au
strâns îngerii la patul morţii lui, căci nu era nimic pentru ei acolo.
În loc de îngeri, s-au apropiat diavoli şi oameni, ca să-l îngroape:
diavolii în iad cu sufletul, oamenii în pământ cu trupul.
Oamenii
au privit, fireşte, într-un fel moartea lui Lazăr şi în cu totul altul
moartea bogatului, aşa cum făcuseră şi cât aceştia fuseseră în viaţă.
Moartea bogatului a fost trâmbiţată în toată cetatea, toată lumea s-a
strâns la îngroparea lui. Trupul rece ca gheaţa, grav poate pentru prima
oară de când venise pe lume, a fost încă o dată îmbrăcat în porfiră şi
vison, aşezat într-un coşciug din esenţe şi metale rare, purtat pe un
dric încrustat cu aur, tras de cai în zăbraznice negre — expresie vie a
durerii pentru cel care, prin viaţa sa, a irosit nebuneşte mila cerului,
îl urmează un lung convoi de rude, prieteni şi slujitori, toţi în
straie cernite. După cine merg toţi aceştia ? După un om care nu arunca
unui sărac nici o firimitură de la masa lui! Tot oraşul a venit la
înmormântare ca să-şi arate respectul pentru acest eminent cetăţean care
făcuse atâtea lucruri mari pentru naţiune şi umanitate, ca să audă
panegirice închinate vredniciei şi virtuţilor sale. Ce cuvântări alese,
ce vorbe la fel de frumoase şi de zadarnice ca şi purpura care înveleşte
acest trup care nu mai are nevoie de nici o firimitură de la masa
acestei lumi !
Cuvinte
inutile ca şi întreaga lui viaţă, cuvinte goale ca şi sufletul acestui
om lipsit de toată faptă bună. În sfârşit, trupul îmbrăcat în purpură şi
vison se pune în pământ, nu ca să fie lins de câini, ci ca să fie
mâncat de viermi. Coroane de flori şi verdeaţă se îngrămădesc pe
mormântul celui care a pierdut coroana slavei cereşti. O piatră preţios
scrisă se aşează la capul celui al cărui nume s-a şters din Cartea
Vieţii. Iar dintre miile care au venit la această paradă a
deşertăciunii, nici unuia nu-i trece prin minte că sufletul acestui om e
în iad.
Dar
de ce fel de îngropare a avut parte Lazăr cel sărac ? Nu de alt fel
decât cea a unui câine pe care-l găseşti mort în drum. Municipalitatea
are grijă ca aceşti cerşetori morţi în drum să fie şi ei îngropaţi, nu
cumva câinii vagabonzi să-i sfâşie şi să le târască leşul sfârtecat pe
străzi, infectând oraşul, însă graba cu care leşul e scos afară din oraş
şi îngropat mai are încă o pricină întemeiată: trupul chircit, plin de
răni şi zdrenţe, ofensează privirea trecătorilor. Măsurile luate pentru
îngroparea lui Lazăr nu-l priveau câtuşi de puţin pe el, ci buna stare a
cetăţenilor respectabili. Săracul acesta care fusese o pacoste pentru
oraş cât timp trăise, era o pacoste şi acum, după moarte. Ce lucru
neplăcut! Trebuie să găseşti oameni care să împlinească munca
dezagreabilă; şi mai ales, trebuie să scoţi bani să-i plăteşti. A murit
un cerşetor: cine-o să-l îngroape ? Pe cheltuiala cui? Poate nişte copii
iscoditori să întrebe: Cine e ? Prostească întrebare ! Cum să ţii minte
numele unui sărăntoc?
Ce
mare deosebire în ochii lumii, între aceşti doi oameni! Dar cerul nu
pune mare preţ pe judecata lumii, pe laudele sau dispreţul ei, pe
medaliile acordate sau pe oprobriul public. Judecata oamenilor se
întinde doar până la mormânt; de aici încolo, sufletul trece la judecata
cerului. Bogatul cu straiele sale de purpură s-a dus în iad, iar Lazăr
cu rănile sale, în rai.
„Şi
în iad, ridicându-şi ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe
Avraam şi pe Lazăr în sânul lui”. Poate că, de când s-a născut, acest om
şi-a ridicat pentru prima oară ochii! Pe pământ fiind, se uitase numai
la el însuşi şi numai la lumea înconjurătoare. De ce să se uite la cer?
N-avea altă grijă? Aşa facem şi noi: se roagă omul numai când ajunge la
necazuri, de o mie de ori binecuvântate necazuri, care îl fac pe om
să-şi ridice privirea spre cer ! Dacă bogatul acesta n-ar fi fugit
toată viaţa lui de durere, dacă n-ar fi căutat să scape de necazuri,
veselindu-se strălucit în toată vremea, şi-ar fi ridicat ochii spre cer
pe pământ şi ar fi scăpat de iad, unde ridicarea ochilor nu-i mai e de
nici un folos.
A
spus înţeleptul rege: „Mai bun este necazul decât râsul, căci
întristarea feţei este bună pentru inimă” (Ecclesiastul 7, 3). Veselia
din toate zilele l-a golit pe bogat de frica de Dumnezeu. Iar când, în
sfârşit, în iad şi-a ridicat ochii, a văzut de departe pe Avraam şi pe
Lazăr în sânul lui. Zice: de departe, însemnând că iadul e departe de
rai, de sălaşul drepţilor. Avraam, părintele după trup al evreilor, este
tot odată, prin dreptatea sa, părintele tuturor drepţilor care fac voia
lui Dumnezeu cu credinţă, smerenie şi ascultare.
Iată-l
pe Lazăr în sânul lui Avraam. Ce să însemne acest sân ? Este portul cel
plin de pace în care ajung toţi drepţii pe care Dumnezeu îi odihneşte
după furtuna înviforată a vieţii pe pământ. Până la Hristos, cel mai
mare drept din toate vremurile fusese dintre evrei Avraam. Ori, pilda
era pentru ei. După Hristos s-au ridicat drepţi şi mai mari în împărăţia
lui Dumnezeu. Nu lui Avraam i-a făgăduit Domnul că o să şadă pe un
tron, judecând cele douăsprezece seminţii ale lui Israel, ci apostolilor
Lui (Luca 22, 30). Cu toate acestea Avraam, coborâtorul din Sem, este
cel dintâi vrednic de împărăţia lui Dumnezeu (Luca 13, 28), unde se află
împreună cu dânsul toţi drepţii, toţi proorocii batjocoriţi şi ucişi,
toţi cei evlavioşi şi toţi plăcuţii lui Dumnezeu. Printre aceştia se
numără acum şi săracul, nefericitul Lazăr, care n-a avut parte de
altceva în viaţă decât de foame, golătate, boală şi dispreţ. Avraam,
Isaac, lacov, losif, Ilie, Elisei, Iov, slăvitul David — iată de ce
tovărăşie are el parte acum !
Nici
unul din cei aflaţi în acest loc de lumină, pace şi negrăită bucurie,
nu a intrat aici prin bogăţiile şi voioşia de pe pământ, nici prin vază,
nici prin ştiinţă, nici prin coroană, nici prin domnie, ci numai prin
credinţă tare şi prin nădejde, prin plecare în faţa voii lui Dumnezeu,
prin răbdare, ori prin pocăinţă la vreme. Dumnezeu nu caută nici la rang
nici la avere, ci la inima fiecăruia, în împărăţia lui intră cei cu
suflete regeşti, nu cu coroane; cei bogaţi în milă şi credinţă, nu în
bani şi pământuri; cei pricepuţi în înţelepciunea lui Dumnezeu, nu a
lumii; cei cu inima veselă nu de chiote şi dansuri, ci de bucuria lui
Dumnezeu, cum spune Psalmistul: „Inima mea şi trupul meu s-au bucurat de
Dumnezeul cel viu” (Psalm 83,2).
Ce
spune acum păcătosul, când înaintea ochilor săi ridicaţi are această
vedere preastrălucită cu Lazăr şezând lângă Avram, acelaşi Lazăr cu al
cărui nume el nici n-a vrut să-şi murdărească buzele în vremea vieţii
sale ? Şi el, strigând, a zis: „Părinte Avraame, fie-ţi milă de mine şi
trimite pe Lazăr să-şi ude vârful degetului în apă şi să-mi răcorească
limba, căci mă chinuiesc în această văpaie”. Cu adevărat, nu s-ar putea
găsi cuvinte mai grăitoare ca să înfăţişezi grozăvia chinurilor unui
păcătos în iad. Când îi e foame, omul caută carne şi peşte; când moare
de foame, se mulţumeşte cu o coajă de pâine care să-i ţină sufletul. Cât
de cumplit e focul în care se pârjoleşte acest bogat dacă el nu cere un
cub de gheaţă, nu o căldare şi nici măcar un pahar, ci doar umbra de
apă de pe un deget ud!
O,
fraţilor, de-ar vrea oamenii să creadă că Hristos Domnul nu a venit pe
pământ ca să lărgească împărăţia minciunii, sau ca să arate vreun singur
lucru mai mult decât este, atunci această singură pildă a Evangheliei
Sale ar fi de-ajuns ca să se mântuie toţi! Vedeţi cum omul acesta, care
toată viaţa lui n-a ştiut ce-i mila, strigă după milă în focul
iadului! Priviţi acum la voi înşivă, vedeţi-vă pe voi, care nu numai că
nu aveţi milă, ci sunteţi necruţători! Curând poate veţi striga şi voi
după milă ca bogatul acesta, din locul unde nici o rază de milă nu
străbate, în veci!
„Dar
Avraam a zis: Fiule, adu-ţi aminte că ai primit cele bune ale tale în
viaţa ta, şi Lazăr, asemenea, pe cele rele; iar acum aici el se mângâie,
iar tu te chinuieşti. Şi peste toate acestea, între noi şi voi s-a
întărit prăpastie mare, ca cei care voiesc să treacă de aici la voi să
nu poată, nici cei de acolo să treacă la noi”. Avraam i-a grăit cu
blândeţe păcătosului din iad: Fiule, i-a spus; aici se arată desăvârşita
lipsă de răutate a drepţilor din împărăţia bucuriei; dar nu numai atât.
Numindu-l „fiu”, Avraam i-a adus aminte acestui coborâtor din sine că
şi el este din aceeaşi stirpe, că a avut dinainte atâtea pilde de
virtute, atât de la el, strămoşul lui, cât şi de la alţi drepţi, şi că
de aceea s-ar fi putut salva la vreme din chinurile iadului. Cât despre
cererea păcătosului, n-o poate împlini, şi aceasta din două pricini: mai
întâi, pentru că aşezarea aceasta s-a făcut din judecată
dumnezeiască; apoi, pentru că în lumea de dincolo nu este pod sau cale
pe care să se perinde dintr-o parte în alta.
Dacă
un păcătos, la rugăciunile Bisericii de pe pământ, e scos de Dumnezeu
din iad şi dus în rai mai înainte de Înfricoşata Judecata, este taina
lui Dumnezeu aceasta, pe care nu o poate scruta Avraam. El doar îi aduce
aminte bogatului de odinioară, mai sărac acum decât ultimul cerşetor
de pe pământ, că, în vremea vieţii, a avut tot ce şi-a dorit. Dacă,
atâta câtă vreme a fost pe pământ nu şi-a dorit nimic din cer, dacă n-a
dat pentru toate bunătăţile raiului nici măcar o firimitură de pâine,
dacă n-a vărsat pentru ele nici o lacrimă, înseamnă că socotelile au
fost generos încheiate în viaţa pământească. Lazăr însă, care n-a avut
în viaţa cea trecătoare decât chin, Lazăr care plângea după bunătăţile
cereşti, iată le are acum. Căci a spus Domnul: „Fericiţi cei ce plâng,
căci aceia se vor mângâia” (Matei 5, 4); şi: „Voi vă veţi întrista, dar
întristarea voastră se va preface în bucurie” (Ioan l6, 20); şi încă:
„Zic vouă, celor ce astăzi râdeţi, că veţi plânge şi vă veţi tângui”
(Luca 6, 25). Înţelegând răspunsul fără împotrivire al lui Avraam la
prima lui cerere, păcătosul şi-o strigă acum pe cealaltă.
„Iar
el a zis: Rogu-te părinte, să-l trimiţi în casa tatălui meu, căci am
cinci fraţi, să le spună toate acestea, ca să nu vină şi ei în acest loc
de chin”. De unde deodată atâta milă de alţii, atâta grijă pentru
mântuirea lor ? Nu este milă, ci încă o încercare de a-şi uşura, cât de
puţin, chinul. Dar acum ni se arată un alt păcat al său: smintirea. Nu
numai pentru nemilostivirea către Lazăr a ajuns el în iad, ci şi
fiindcă, prin viaţa sa uşuratică, s-a făcut altora pildă rea,
pricinuindu-le pierzarea, deschizându-le drumul spre iad. Să te faci
altora pricină de sminteală, este un păcat grozav. A trage după tine în
cădere pe alţii este mai de osândă decât a cădea singur. Auziţi ce
înfricoşătoare cuvinte spune Domnul de spre cei ce smintesc pe alţii:
„Mai de folos i-ar fi dacă i s-ar lega de gât o piatră de moară şi ar fi
aruncat în mare, decât să smintească pe unul din aceştia mici” (Luca
17, 2). Se pare că fraţii acestui bogat erau mai tineri decât el, încât
el voia întâi ca Lazăr să vină la el şi să-l ierte, apoi să-şi îndrepte
şi păcatul faţă de fraţii lui. Astfel flăcările să-r mai fi domolit,
chinul i s-ar mai fi uşurat. Rugămintea făcută lui Avraam era, aşadar,
mai mult pentru sine decât pentru fraţi.
„Şi
i-a zis Avraam: Au pe Moise şi pe prooroci; să asculte de ei. Iar el a
zis: Nu, părinte Avraam, ci, dacă cineva dintre morţi se va duce la ei,
se vor pocăi. Şi i-a zis Avraam: Dacă nu ascultă de Moise şi de
prooroci, nu vor crede nici dacă ar învia cineva dintre morţi”. Nici
această cerere nu-i poate fi împlinită. Avraam îi dă o lămurire de
nezdruncinat. La ce bun să-l trimiţi pe Lazăr înapoi pe pământ ca să-i
înşiinţeze pe oameni ce-i aşteaptă după moarte, dacă li s-a grăit cât se
poate de desluşit prin Moise şi prin prooroci ce trebuie să facă spre a
se mântui ? Mii şi mii de oameni s-au mântuit nu prin mărturia celor
morţi, ci prin mărturia celor vii. Dacă atâţia s-au mântuit prin
ascultarea de Moise şi de prooroci, să facă şi fraţii tăi la
fel. Degeaba caută bogatul să-şi întărească pledoaria, stăruind: „Dacă
cineva dintre morţi se va duce la ei, se vor pocăi”. Argumentul lui
Avraam de respingere e de neclintit. De ce folos să le fie Lazăr, dacă
ei nu ascultă de Moise şi de prooroci ? Nu L-au văzut pe Dumnezeu şi
Moise, şi Isaia, şi Ilie ? Nu în numele lui Dumnezeu au spus ei ce au
spus ? Deci, dacă fraţii lui nu cred acelora, cum au să-l creadă pe
Lazăr venind dintre morţi ? Căci cine e acest Lazăr ? Cui i-a păsat de
el în viaţă ? Dar poate nici n-au auzit că a murit. Şi, dacă i-au văzut
vreodată faţa plină de bube, cum să-l recunoască acum, strălucind ca un
înger ? Când să-i fi auzit vreodată glasul, ca să ştie acum că-i al lui ?
Când să fi ascultat povestea vieţii lui, ca să priceapă ceva din ea ?
Ar fi putut spune: „E nălucire”, sau: „E o fantomă”, sau: „E amăgire” !
Cu ce bine s-a ales Saul de pe urma apariţiei lui Samuel (I Regi 28,
11-14)?
Răspunsul
lui Avraam nu i-a fost de nici un ajutor în iad bogatului, dar tocmai
de aceea ar putea fi de mare ajutor celor de astăzi care, ca să afle
taine cereşti şi astfel să-şi întărească, chipurile, credinţa, se
îndeletnicesc cu chemarea morţilor. Într-adevăr, nu-i cale mai uşoară să
scoţi omul din minţi şi să-l arunci în iad. Spiritismul e fugă de
lumină în întuneric, e căutarea luminii în întunecime. Cei care cheamă
morţii ca să afle adevărul îşi dovedesc necredinţa în Hristos. Dar cum
poate un om cu judecată să creadă ce spune duhul mătuşii sau al
vecinului (când n-are cum să ştie nici măcar dacă duhul care vorbeşte e
chiar cel invocat!) dacă nu crede ce spune însuşi Dumnezeu ? Cu ce pot
fantomele rubedeniilor, şi mediumurile, şi toţi vrăjitorii să-şi
sprijine cele spuse ? Hristos Şi-a adeverit cuvântul cu sângele Său şi
al miilor de mucenici care şi-au dat viaţa pentru acest cuvânt.
Iudeii
n-au văzut doar duhul lui Lazăr, fratele Martei şi Mariei, ci pe însuşi
Lazăr înviat din morţi, cu trup şi suflet, şi tot n-au crezut, ba chiar
unelteau să-l ucidă pe Lazăr (loan 12, 10-11) ca să nu mai stea
mărturie adevărului. Au văzut-o înviind şi pe fiica lui lair, şi pe fiul
văduvei din Nain. De ce n-au crezut ? Au văzul morţi ridicându-se din
morminte la învierea lui Hristos. De ce n-au crezut ? În sfârşit, au
aflat fără tăgadă de Hristos Cel Înviat, dar în loc să creadă, au plătit
străjile de la mormânt să acopere adevărul şi să mintă. Nu ne e destul
ca să credem? Dacă ne mai trebuie încă mărturii de la cei morţi, îl
avem pe Avraam, Lazăr şi pe bogatul păcătos. Sunt martori şi din rai şi
din iad, martori verificaţi de nimeni altcineva decât de Domnul nostru
însuşi, lisus Hristos. Oricine dintre noi ar vedea cu ochii săi raiul şi
iadul, şi ar auzi schimbul de cuvinte dintre Avraam şi păcătos, n-ar
putea să-şi creadă ochilor şi urechilor mai mult decât trebuie să creadă
când lucrul se mărturiseşte de Cel Căruia toate tainele îi sunt
deschise: Hristos Domnul. El a văzut şi a auzit tot ceea ce ne
înfăţişează nouă în pilda aceasta, şi noi ştim acum adevărul. Dacă l-am
fi văzut noi înşine, ne-am fi putut îndoi, luându-l drept nălucire. Dar a
văzut şi a auzit El: Cel care nu poate fi înşelat, nici nu poale înşela
pe alţii.
O,
fraţilor, de L-am crede pe El mai mult decât pe noi înşine ! El ne cere
lucrul acesta, şi este prima cerinţă a Evangheliei: să-L credem pe El
mai mult decât pe noi înşine, să-L credem pe El mai mult decât pe
oricine, mai mult decât pe oricine altcineva dintre vii şi dintre
morţi. Nu tot aşa stau lucrurile şi cu o călăuză care le arată
călătorilor drumul? Oare nu se aşteaptă ca drumeţii să meargă după
dânsul, în loc de a-şi căuta singuri calea, necunoscători cum sunt ? Se
vor lua călătorii după vreun înşelător care le făgăduieşte că-i duce la
ţintă pe un drum mai scurt şi mai uşor decât călăuza lor încercată ?
Hristos
Domnul este Călăuza noastră spre Împărăţia Sa, a cărei cale o cunoaşte
ca nimeni altul. Trebuie să-L credem pe Hristos Fiul, iar nu pe noi, cu
ochii şi urechile noastre gata de amăgire, cu teoriile noastre
pierzătoare. El, prin Sine, ne-a deschis şi raiul şi iadul, ca să nu ne
lăsăm înşelaţi de duhuri şi vedenii îndoielnice. El a lăsat pe morţi să
ne înştiinţeze asupra a ceea ce ne trebuie ca să ne mântuim — de faţă cu
El, ca să putem cunoaşte adevărul despre cealaltă lume. A lăsat pe
morţi să ne predea adevărul pe care trebuie să-l ştim ca să nu ajungem
la nemilostivirea bogatului ci la răbdarea lui Lazăr, la credinţa şi la
nădejdea acestuia; ca să nu privim nimic din această lume drept al
nostru, ci drept un împrumut pe care ni-l face Dumnezeu, pentru
mântuirea noastră şi a celor apropiaţi nouă. Slăvit şi lăudat fie
Domnul nostru Iisus Hristos, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt,
Treimea cea de o fiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea şi în vecii
vecilor. Amin!