In numele Tatalui si al Fiului
si al Sfantului Duh. Amin. Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei
Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
Vom
asculta mai intai cuvantul (dumnezeiasca Evanghelie de astazi) si apoi taina,
deoarece cuvantul talcuieste, explica taina.
Evanghelia,
deci cuvantul, si in partea a doua, taina Euharistiei; atunci, dupa ce preotul
rosteste cuvintele Mantuitorului: “Luati, mancati, acesta este trupul Meu! Beti
dintru acesta toti, acesta este sangele Meu, al legii celei noi, care pentru
voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor” (si adauga Mantuitorul:
“Aceasta sa o faceti intru pomenirea Mea”) si se canta: “Pre Tine Te laudam,
pre Tine Te binecuvantam”, preotul, in numele lui Hristos, cu Hristos in Duhul
Sfant, se roaga: “Inca aducem Tie aceasta jertfa duhovniceasca si fara de
sange. Te chemam, Te rugam, cu umilinta la Tine cadem. Trimite Duhul Tau cel
Sfant peste noi si peste aceste daruri ce sunt puse inainte!” Peste noi – adica
peste toti; si peste daruri, adica cele pe care le-au adus credinciosii
crestini: painea si vinul, ce sunt puse inainte. “Si fa, adica, painea aceasta,
cinstit Trupul Hristosului Tau, iar ce este in potirul acesta, cinstit Sangele
Hristosului Tau, prefacandu-le cu Duhul Tau cel Sfant.” Si painea si vinul – se
dezvaluie din adanc – devin, se prefac tainic in Mielul jertfit de la
intemeierea lumii, in Trup si Sange dumnezeiesc, in Acela prin Care toate s-au
facut.
Aceasta
este taina: Trimite Duhul Tau cel Sfant, nu numai peste daruri, ci si peste
noi. Cugetam candva la cuvintele psalmistului: “Cerurile spun slava lui
Dumnezeu, facerea mainilor Lui – adica omul (caci “Mainile Tale m-au facut si
m-au zidit”) – o vesteste taria”. Vesteste omul taria si slava lui Dumnezeu?
Trimite peste noi si peste aceste daruri Duhul Tau cel Sfant, ca sa intelegem
taina aceasta, si anume: ca noi suntem chip al lui Dumnezeu, si ca noi vestim
cel putin cum Il vestesc cerurile! Daca nu e asa, asa trebuie sa fie. Cuvantul
vesteste, talcuieste taina.
Acum sa
auzim cuvantul, care ne va dezvalui si astazi, ca totdeauna, taina Evangheliei.
Iata cuvantul randuit de dumnezeiestii Parinti pentru aceasta duminica:
“Pe cand
multimea Il imbulzea, ca sa asculte cuvantul lui Dumnezeu, si El sedea langa
lacul Ghenizaret, a vazut doua corabii oprite langa tarm, iar pescarii,
coborand din ele, spalau mrejele. Si urcandu-Se intr-una din corabii care era a
lui Simon, l-a rugat s-o departeze putin de la uscat. Si, sezand in corabie,
invata, din ea, multimile. Iar cand a incetat de a vorbi, i-a zis lui Simon:
Mana la adanc si lasati in jos mrejele voastre, ca sa pescuiti. Raspunzand,
Simon a zis: Invatatorule, toata noaptea ne-am trudit si nimic nu am prins,
dar, dupa cuvantul Tau, voi arunca mrejele. Si facand ei aceasta, au prins
multime mare de peste, ca li se rupeau mrejele. Si au facut semn celor care
erau in cealalta corabie, sa vina sa le ajute. Si au venit si au umplut
amandoua corabiile, incat erau gata sa se afunde. Iar Simon Petru (acum e numit
deplin: Simon Petru), vazand aceasta, a cazut la genunchii lui Iisus, zicand:
Iesi de la mine, Doamne, ca sunt om pacatos. Caci spaima il cuprinsese pe el si
pe toti cei ce erau cu el, pentru pescuitul pestilor pe care ii prinsesera. Tot
asa si pe Iacov si pe Ioan, fiii lui Zevedeu, care erau impreuna cu Simon. Si a
zis Iisus catre Simon: Nu te teme; de acum inainte vei fi pescar de oameni. Si
tragand corabiile la tarm, au lasat totul si au mers dupa El” (Luca 5, 1-11).
Preaiubitilor!
Cu auzul inimii sa primiti bucurie si veselie, cum a zis David: “Auzului meu
vei da bucurie si veselie”. Faca Domnul asa sa simtim acest cuvant al
Evangheliei.
Era
dimineata in ziua aceea cand Mantuitorul Si-a chemat ucenicii pentru cuvantul
hotarator. Ucenicii –Simon impreuna cu Andrei, fratele lui, si Iacob cu Ioan –
Il urmasera pe Iisus inca de pe malul Iordanului. Ei fusesera ucenicii lui Ioan
Botezatorul si, dupa ce S-a botezat Mantuitorul, Ioan le-a aratat lor – lui
Andrei, Simon, Iacov, Ioan, Filip si Natanael – pe Iisus, zicandu-le: “Iata
Mielul, Cel care ridica pacatele lumii”. Si au trecut atunci (mereu folosesc
cuvantul trecere – in ebraica – Paste), Simon cu Andrei, Iacov cu Ioan, Filip
cu Natanael, de la Ioan la Iisus. Au trecut pascal, pentru ca au trecut la Iisus, Care e
Pastele.
Si au
mers impreuna, precum stim, la Cana Galileii, unde Iisus a prefacut apa in vin;
vinul care se preface in Sangele Lui. Si au mers mai departe, mai la nord,
catre Marea Galileii (sau Lacul Ghenizaret), acolo unde Iisus, in Capernaum, a
primit sa-I fie randuita o incapere, o locuinta pentru misiune, pentru slujire.
Iar
ucenicii acestia, sase la numar, isi continuau indeletnicirea lor de pescari,
dar luand invatatura, urmandu-L pe Iisus. Si mai ales in noaptea aceea s-a
randuit pregatirea lor, cand ei, in slujirea, in munca lor de pescari, s-au
trudit o noapte intreaga si n-au prins nimic. S-au trudit noaptea, cand, dupa
priceperea si mestesugul pescaresc, se prind aceste fapturi – ca ofranda omului
– pestii, despre care se spune ca nu au glas. Si nu au glas, intr-adevar; cand
cad in undita, se zbat, dar nu striga, nu plang. Fara glas, asemenea mielului
si oitei, care nu striga impotriva celor ce o tund. E o vorba in popor:
“Tiparii se pescuiesc pe intuneric”. Uneori vorba aceasta se potriveste ca o
manusa unor asa-numiti misionari evanghelisti, care pescuiesc in intuneric si
momesc sufletele ramase in intuneric, adica lipsite de Evanghelia Fiului lui
Dumnezeu.
Noaptea
aceea intreaga a fost noapte de truda. Dar ce taina mare are noaptea,
iubitilor! E o zicala, o stiti mai bine: noaptea e pentru sfat. Ce fel de sfat?
Din adanc, de la Duhul Sfant; caci intre darurile Lui e si sfatul, cum citim la
proorocul Isaia: “A odihnit peste el (peste orice suflet dupa chipul lui
Dumnezeu) duhul intelepciunii, duhul intelegerii, al sfatului, al tariei, al
credintei, al cunostintei, al temerii de Dumnezeu”.
In
noaptea aceea au lucrat adanc in lupta lor. Noaptea, intocmai ca in zilele creatiei.
De atatea ori am marturisit – dupa Scriptura, nu de la noi, Doamne: zilele
creatiei nu incep cu dimineata, ci cu seara. A fost o seara, o dimineata – ziua
intai; o seara, o dimineata – ziua a doua; o seara, o dimineata – ziua a treia.
Si in fiecare dimineata
a creatiei era rodul, aparea un nou regn: al apelor si mineralelor, al
scanteierilor din pietre stralucitoare; apoi al verdetei, florilor, holdelor;
apoi al pestilor din adanc, al vietuitoarelor care se misca si al pasarilor
vazduhului. Apoi omul. Vedeti? De la seara la dimineata, de la intuneric spre
lumina.
Noaptea
au trudit Simon si Andrei, fratele lui, cu Iacov si cu Ioan; si a fost sa nu
prinda nimic. Ei, mesteri, cu toata tehnica, stiinta lor, priceperea,
experienta lor mai ales, care e mai adanca decat rationamentul, stiinta
noastra. Experienta e din viul vietii, si cu toata fiinta mea, si cu mintea si
cu inima – si cu gandire si cu simtire; cu viata.
Asa s-au
trudit in noaptea aceea. Nu s-a trudit, nu s-a chinuit o noapte intreaga si
Sfantul Antonie cel Mare? S-a luptat cu demonii si a strigat, si de-abia in
zori, in faptul diminetii, i s-a aratat Mantuitorul. Si a intrebat, si a
strigat nevoitorul: “Doamne! Unde ai fost, Doamne? N-ai vazut Tu sudorile si
chinurile mele in lupta cu demonii din mine?” “Aici eram, cu tine. Priveam, te
vedeam, si lauda aduceau suferintele tale pentru Mine. Ma bucuram”.
Si,
intr-adevar, in zori,dupa acea truda a lor, Mantuitorul S-a aratat la tarm. Noi
sa nu nesocotim truda lor. Gandeasca-se fiecare: muncesti, muncesti, uneori o
vara intreaga si peste rodul tau cade piatra. Munceste unul la slujba lui, sa
faureasca ceva, si nu reuseste, sau de munca lui se alege praful. Si parca
intra atunci intr-un fel de neliniste si deznadejde. Doamne! Parca-i parasit
intr-o singuratate totala. Dar tocmai atunci, cand ajungi la constiinta acestei
parasiri, atunci vine Dumnezeu, atunci apare Iisus la tarmul existentei tale.
Si le-a
aparut; si Il cunosteau, vedeti? Ca dovada, S-a suit in barca lui Simon. Precizez
lucrul acesta pentru ca unii talcuiesc ca si cum atunci ar fi aparut Iisus
prima oara in fata lor. Nu. A intrat in corabia lui Simon, pe care il stia de
la tarmul Iordanului. Si l-a rugat: “Departeaz-o putin de la tarm” Departeaz-o
– totdeauna, si in spatiu, si in timp, asa se deschide ceea ce se numeste
perspectiva, nu? Cand iei distanta. Si in istorie, intelegi mai bine
evenimentele, luand distanta. Altfel se oglindesc, se reflecteaza in
constiinta, in raport cu desfasurarea istoriei, care e calauzita de
descoperirea dumnezeiasca.
Si, luand
distanta Mantuitorul, si avand in fata – in spatiu – multimea, le-a grait
Evanghelia. Stim si din predica de pe munte ce le-a grait Iisus: “Pocaiti-va! A
venit imparatia lui Dumnezeu”. In El, in Hristos, era sosita imparatia. Adica
lumea in care imparat este Dumnezeu: in inima mea, a fiecaruia, in care El este
Soarele Dreptatii, cum zice o rugaciune a diminetii, pe care preotul o citeste
in timpul celor doisprezece psalmi: “Lumineaza Doamne in inima mea, Tu, Soarele
Dreptatii”. Asa vorbea Iisus, Soarele Dreptatii, si, incheind pentru acea zi
din Evanghelia Sa, ii spune lui Simon: “Mana corabia la adanc si aruncati
mrejele”.
Intai a
vorbit si apoi a poruncit actul, adica: taina, caci se va petrece taina.
Cuvantul si taina: “Mana la adanc!”. Cuvantul e negrait de generos, caci numai
in adanc daca vei ajunge, ai sa intelegi propria-ti taina. Altfel ramai la
suprafata. Ramai – iertati-mi cuvantul, dar e al Scripturii – la nivelul
pielii. Omul, dupa savarsirea pacatului dintai a fost imbracat in haine de
piele. La inceput au fost frunze de smochin, care erau usor mai transparente,
apoi haine de piele. Ramai la nivelul pielii si atata simti, atata vezi.
”Mana la
adanc...” Petru, deodata, s-a oprit, abia retinandu-se: “Doamne, toata noaptea
ne-am trudit; si n-am prins nimic”. Erau doua elemente implicate: nu numai ca o
noapte intreaga s-au trudit; dar era implicata si tehnica lor; Doamne, noi am
pescuit atunci cand se prind pestii, cu priceperea si experienta noastra,
atunci am savarsit, ne-am facut meseria, si nu un ceas, doua, cat vrei Tu acum,
ci o noapte intreaga! Si totusi Simon asculta, chiar impotriva legii firii, ca
sa zicem asa! “La cuvantul Tau, zice, voi arunca mreaja!” Si au aruncat mrejile
si au prins multime de peste, incat corabia s-a umplut (a lui Simon si a lui
Andrei) si au facut semn celorlalti doi, Iacob si Ioan, fiii lui Zevedeu, tot
la fel pescari. Ei alcatuiau un fel de ceata, o breasla, ca pe urma sa
alcatuiasca o apostolie a lor. S-au apropiat si ei cu corabia si din mrejele lor
au umplut si cealalta corabie, incat erau gata sa se scfunde. Si totusi, atatia
fiind, pluteau (tot deasupra lumii, dar din adanc). Si atunci Petru rosteste
acel cuvant (Petru care era cu Mantuitorul in corabia ce se umpluse de pesti):
“Iesi de la mine Doamne, iesi de la mine, ca om pacatos sunt!”
Iubitilor,
retineti, rogu-va, acest moment pentru ca el ne dezvaluie o taina de inceputuri
a omului: “Iesi de la mine Doamne, ca om pacatos sunt!”. Pentru ca Petru a
savarsit un act originar din taina omului (“Iesi de la mine Doamne ca sunt om
pacatos!”). Cercetatorii istoriei religiilor descopera ca, de la inceput, omul
(intr-un timp care era atat de aproape de momentul cand Dumnezeu L-a zidit pe
om si a suflat chipul Lui divin in el), dupa ce a cazut si a avut constiinta
caderii, nu a fost parasit de Dumnezeu. Dumnezeu nu-l paraseste pe om, ci il
cheama din nou, il cauta si il cheama cum l-a cautat pe Adam cand, dupa cadere,
s-a ascuns dupa pomii gradinii, in lume: “Adame, unde esti?” – a strigat; si
Adam a raspuns: “Doamne, m-am vazut gol, mi-a fost rusine si teama si m-am
ascuns”.
Omul,
retineti, in fata lui Dumnezeu, dupa cadere a fost cuprins de spaima pacatului,
de constiinta acestui zid care il desparte de Dumnezeu. Si acest zid a fost
inlaturat de Hristos cel inviat, Care, prin usile incuiate, a venit la ucenicii
Sai. Caci nu exista zid pentru har. Nu exista moarte pentru har. Si mort de ai
fi, asa cum te face pacatul, harul lui Dumnezeu te poate invia. De altfel asa
vor invia la sfarsitul veacurilor toti. “Va veni vremea cand toti cei din
morminte vor iesi, zice Scriptura, cei ce au facut cele bune pentru invierea
vietii, cei ce au facut rele, pentru invierea judecatii (pentru osanda )”. Nimic
nu sta in calea harului, pentru ca ceea ce suntem noi este faptura, rod al
harului. Iar harul este din eternitatea lui Dumnezeu si puterea Lui infinita.
“Iesi de
la mine Doamne! Om pacatos sunt” . Petru rostea ceea ce au rostit oamenii
dintru inceputuri, atunci cand harul lui Dumnezeu scanteia, si a scanteiat
mereu, si in Vechiul Testament. Si asa au constatat cercetatorii: indeosebi in
fata lui Dumnezeu se petrece acelasi fapt. Aici e taina prezentei si marturiei
lui Dumnezeu, a existentei adevarului dumnezeiesc, pe care nici o stiinta a
lumii nu a putut sa o descifreze. In fata lui Dumnezeu omul traieste ceea ce se
numeste mysterium tremendum – adica tainicul acesta cutremurator, taina care ne
cutremura. Aceasta au simtit-o toti, din inceputurile lumii, dupa cadere, ca un
cutremur al sufletului si ca o iluminare tainica, din adanc. Se imbina deci
spaima, cutremurul, cu iluminarea, cu lumina din adanc, de dincolo de lume, de
intunericul pacatului.
Cum zicem
noi, iubitilor, cand iesim cu Sfanta Impartasanie? – “Cu frica lui Dumnezeu, cu
credinta si cu dragoste apropiati-va!” . Cu frica lui Dumnezeu – cutremurati –
dar si cu credinta si cu dragoste. Aici, retineti, se dezvaluie prezenta lui
Dumnezeu: in spaima si cutremur, dar si in credinta si dragoste. Cum spun
Parintii, totul se petrece intre teama si speranta.
Deodata Sfantul
Petru isi dezvaluie starea, pe care o recunostea – starea de pacat, de
despartire de Dumnezeu –, si care, in fata sfinteniei lui Dumnezeu, in fata lui
Hristos, il face sa se inspaimante. Pentru ca starea de pacat, pe de o parte te
inspaimanta, te arunca departe, te face sa te ascunzi de rusine. Nu te
copleseste rusinea cand te simti pacatos, in orice fel de pacat, trupesc sau
sufletesc (de pofte ale trupului, de manie, de orgoliu)? Nu mai stii cum sa te
acoperi.
“Iesi de
la mine, Doamne!” … Pe de o parte prezenta lui Dumnezeu parca te sileste sa
fugi, sa te retragi, sa te ascunzi. Iti doresti parca sa te inghita pamantul. Dar,
totodata, este si atractie, vedeti? Asa se misca. Rugati-va, cercetati,
cugetati, voi toti cei care vreti sa stiti, sa intelegeti ce inseamna taina
intalnirii lui Dumnezeu, in starea noastra, nu a sfintilor.
“Om
pacatos sunt” , a spus Petru si s-a dat la o parte, in spaima care-l inunda in
fata Dumnezeirii. Asa se simte harul Dumnezeirii: iti vezi deodata starea de
cadere, de pacatosenie, de prostie, de nesimtire; mai ales de nesimtire. Cand
stau in fata cuvantului Evangheliei, sau in biserica, sau la auzul unui cuvant,
sau in fata unei jertfiri, iar eu nu simt nimic, stau asa – iertati-mi cuvantul
– gura casca, e semn ca sufletul meu e mort, e in nesimtire.
Petru n-a
fost in nesimtire; in el s-a trezit atunci taina tainelor. Si a vazut starea
lui de pacatos in fata sfinteniei lui Hristos; s-a descoperit in el icoana din
vesnicie a Fiului lui Dumnezeu, dupa al Carui chip am fost ziditi.
“Doamne,
iesi de la mine!...” . Dar Iisus (urmeaza partea a doua a momentului sacru), a
iesit Iisus din corabie? Corabia e Biserica; in corabie suntem toti; pacatosi
suntem toti. Parca
toti strigam acum cu Petru: “Iesi de la mine, Doamne, sunt om pacatos!” . Dar
Iisus n-a iesit din corabie. Dimpotriva, i-a spus: “Nu te teme!” . In Evanghelie teama
e izgonita. In Vechiul Testament, cand s-a dat Legea, pe Sinai, au fost
cutremure si fulgere, si toti de la poalele muntelui au fugit (Legea care
osandeste, Legea care pune in lumina pacatul). Acum coborase Datatorul Legii,
Cel care S-a facut pacat pentru noi, ca pe cei de sub lege sa-i rascumpere.
“Nu te
teme!” . Iubitilor, Sfantul apostol si evanghelist Ioan spune ca dragostea
izgoneste frica. Daca cei din Vechiul Testament spuneau: “Inceputul
intelepciunii este frica de Dumnezeu” , Sfantul Ioan spune inspirat: “Iubirea
izgoneste frica”. Si care iubire a izgonit frica? Pai in fata lui Petru era
insasi Iubirea, era intruparea Iubirii. Si atunci, Iubirea i-a spus lui Petru:
“Nu te teme!” Eu am venit sa izgonesc frica.
Da,
inceputul intelepciunii e temerea, frica; dar intelepciunea are doua capete, sa
nu uitam: incepe prin frica si sfarseste in dragoste, in iubire. Acum era Iubirea, Care
Se arata: “Nu te teme! De acum vei fi pescar de oameni”. Din alegerea aceasta a
pescarilor, ca apostoli, s-a dezvaluit taina ca ei sa fie pescari de oameni,
pentru ca ei sunt cei care scot din adanc ( Hristos i-a poruncit lui Petru:
“Mana la adanc!” ). Din adanc au scos acum vietuitoare fara glas, fara zgomot
(de atatea ori spunem: Zgomotul face putin bine, iar binele putin zgomot). Si i-a facut pe ei pescari de
oameni, dar sondand in adanc, adancul inalt, iubitilor. Asa le-a poruncit lui
Simon, lui Andrei, lui Iacov si lui Ioan, iar ei au lasat totul si au mers dupa
Dansul.
Da, le-a
poruncit, si deodata s-a petrecut acest fapt la care, iarasi, rogu-va sa fim cu
luare aminte. Cuvantul Lui, cuvantul de chemare al Lui, pescarii l-au inteles.
Adancul la care-i chemase Iisus, adancul pentru pescuire a trezit adancul din
ei. Si adanc pe adanc cheama. “Dumnezeu a pus in vistierii adancurile”
oamenilor, spune psalmistul. L-au recunoscut, din adanc, pe El, pe Hristos. Dar cum? Retineti si aceasta: in
Evanghelie s-a observat ca, la evrei, inteleptii nu alergau ei dupa ucenici. Nu
aveau credit. Ucenicii ii cautau pe cei mai intelepti. Hristos e unicul Care
cheama: “Veniti dupa Mine! Va voi face pescari de oameni.”. In acest cuvant al
Lui se descopera unicitatea Lui; se descopera slujirea Lui divina, a Celui
trimis de Tatal; se descopera dumnezeirea Lui, se descopera mesianitatea Lui in
acest cuvant: “Veniti dupa Mine!” .
Ca aceste
cuvinte au fost spuse in lume si de dictatori sau de alte forte, este posibil,
dar stim ce a urmat tuturor poruncilor lor. E unic cuvantul “Veniti dupa Mine”
pe care Hristos il rosteste in constiinta misiunii Lui, de Mantuitor al lumii. Mai
adanc: de Urzitor al lumii, pentru ca toti suntem urziti de Fiul in Duhul
Sfant, din porunca Tatalui de a fi chip dupa chipul lui Dumnezeu. El, Urzitorul
lumii e acum in fata lui Petru (a lui Simon ) si a lui Andrei, a lui Iacov si a
lui Ioan. Si au
simtit adanc; s-a trezit adancul din ei.
Iar
ultima adancime din noi ce reprezinta, ce ne descopera? – Ultima adancime din
noi descopera chipul lui Hristos. Ultima adancime a sufletului meu poarta
pecetea chipului Tau, Doamne! Starea aceasta o putem traduce prin iubire,
cautare, dor, dar, mai adanc, e chipul Cuiva. De aici a luat nastere icoana,
fiindca simti fiintial nevoia sa contempli chipul Cuiva. E pecetea Cuiva in
mine. Si cand scanteiaza acest gand, deodata se trezeste in tine o raspundere
negraita: Doamne, ce raspundere am pentru acest chip care e in mine!
Asa s-a
trezit in apostoli, in urmasii lor, in sfinti, in martiri, in cuviosi, in toti
dreptii, constiinta ca acolo, in adanc, e chipul Tau, Doamne. Si eu trebuie sa
Te recunosc pe Tine, ca Tu sa ma recunosti pe mine. Un filosof din veacul
acesta – Heidegger – zice ca “omul a fost aruncat in lume fara sa fi fost
intrebat daca vrea sau nu”. Ei vezi? Te-a aruncat fara sa te intrebe. Dar de
ce? – Pentru ca inainte de a fi, nu existai. Si atunci te intrebi: cum de a
ajuns o minte atat de stralucitoare sa gandeasca astfel? Adica omul se vede
aruncat in lume. Se vede aruncat ca intr-o parasire, ca intr-o singuratate. O
singuratate absoluta, asa cum va spune si un mare biolog, laureat al premiului
Nobel – Jacques Monod: “In sfarsit, omul se vede singur intr-un univers
indiferent” .
Dar
adauga: “Lui ii revine sa aleaga intre Imparatie si tenebre”. Dar va veni o
femeie evreica, un suflet chinuit, iscoditor, pe nume Edith Stein, care-i
asculta cu inteligenta ei pe filosofi (pe Husserl, Max Scheler, Heidegger), si
afla de la ei ca omul e aruncat in aceasta parasire, singuratate. Ea insa simte
din adanc (aici e taina adancului, ea n-a ramas la suprafata), ca, in adancul
lui, omul cauta, e nelinistit. Si se intreaba: sunt aruncat, dar m-a aruncat
Cineva. Inseamna ca eu trebuie sa-L caut si sa-L cunosc pe Acel Cineva Care m-a
aruncat. Oricare ar fi chinul meu, nu ma poate reduce la tacere totala. Nu-mi
poate interzice cautarea. Adancul din mine cere pe Acel Cineva Care m-a zidit,
m-a situat aici, in lume. Eu nu-mi sunt propria cauza. Si aceasta certitudine a
ei avea sa fie cuprinsa in cartea A fi finit si a fi infinit. Cine a pus in
mine aceasta sete pe care inteleptul Solomon o rostise: “Ai pus in noi si
gandul vesniciei”? Si in dorul acesta Edith Stein a ajuns la fundamentul
existentei, al fiintei. E acel adevar de care eu iau cunostinta, si anume, ca
adancul din mine cauta si doreste acest necuprins, acest infinit in care simti
ca ai viata, ai setea de existenta si de
Si atunci
ea s-a botezat. L-a intalnit in adancul ei pe Acela despre care spuneau
filosofii ca il arunca pe om. Si a simtit (si aici cu adevarat a crezut) cum
credinta pregateste stiinta. Stiinta pregateste cunoasterea. Credinta, insa, e
mai adanca, pentru ca ea e adeziunea catre infinit, infinitul dumnezeiesc pe
care stiinta nu-l poate cuprinde.
O,
Doamne, ce taina se dezvaluie aici! Ca in orice om, de pretutindeni e chipul
infinitului viu al lui Dumnezeu, al Fiului lui Dumnezeu. In tot omul, de orice
religie ar fi. Aceasta evreica l-a descoperit. A devenit calugarita. Si lumea
aceasta, lumea teroarei, lumea acestui veac atat de patimitor si insangerat, a
rupt-o din manastire si s-a savarsit ca martira undeva intr-o camera de gazare
nazista. Cum altii au sfarsit prin inchisori si prin gulaguri – in veacul
acesta al intelepciunii, al intelepciunii acestei lumi. O, iubitilor! Adancul!
Sa simtim toti cum adancul din noi cheama Adancul. Si, mai curand, adancul
dumnezeiesc al Fiului lui Dumnezeu coborat in lume din iubire, cheama adancul
fiecaruia dintre noi.
Daca eu Te port in mine, o, Doamne,
invredniceste-ma sa Te arat pe Tine! Chipul meu sa devina chip de lumina si de
iubire, asemenea Tie, in lume, Doamne! Si, la masura mea, sa fiu si eu un smerit ucenic al Tau! Lasand
toate, au mers pescarii de oameni dupa El. Ajuta-ne, Doamne, si noua sa mergem
dupa Tine! Cu rugaciunile Maicii Tale si ale tuturor sfintilor. Amin.
Parintele
Constantin Galeriu