Duminica Sfinţilor Părinţi de la Sinodul I Ecumenic
Fraţi creştini,
În această duminică Sfânta Biserică a rânduit pomenirea Sfinţilor Părinţi
de la Sinodul I
Ecumenic. Tot astăzi se citeşte textul evanghelic care cuprinde rugăciunea
Mântuitorului Hristos din Grădina Ghetsimani
(Ioan 17, 1-13) rugăciune pentru unitatea credinţei.
Sinoadele
bisericeşti au fost ţinute pentru a rezolva diferite probleme atunci când
nu s-a putut ajunge la consens prin simple discuţii. Majoritatea Sinoadelor au
fost locale, deşi în unele cazuri deciziile adoptate s-au bucurat de o largă
acceptare (aşa cum sunt cele Şapte Sinoade Ecumenice). Primul Sinod al
Bisericii s-a ţinut de către Apostoli la Ierusalim , în primul secol (Fapte 6:1-7).
Cele şapte Sinoade Ecumenice ale întregii Biserici Creştine, acoperă
perioada dintre 325 şi 757 d. Hr., iar deciziile lor reprezintă temelia
învaţăturii creştine. Deciziile acestor Sinoade Ecumenice au fost luate sub
călăuzirea Duhului Sfânt, aşa cum le-a promis Iisus Hristos apostolilor Lui. La
aceste Sinoade Ecumenice au fost întocmite multe Canoane sau norme după care
Biserica se conduce până astăzi.
Primul Sinod Ecumenic, a fost
convocat de Împaratul Constantin cel Mare, pe 20 mai 325. Sinodul s-a întrunit la Niceea , în provincia
Bitinia din Asia Mica, fiind deschis oficial chiar de catre Sfântul Împarat Constantin. Sinodul a adoptat 20 de
hotarâri, inclusiv Crezul de la
Niceea (prima parte a Crezului pe care-l rostim la Sfanta Liturghie ),
Canonul Sfintei Scripturi (Biblia) şi a stabilit data ţinerii Pastilor. Principalul motiv pentru
convocarea lui a fost controversa
ariană. Arie, un preot din Alexandria ,
susţinea că Iisus Hristos a fost creat de Dumnezeu, negând astfel divinitatea
lui Hristos. Un numar de
episcopi l-au urmat pe Arie, iar Biserica a intrat în prima şi poate cea mai
profundă controversă a credintei. Pâna atunci, mărturisirile de credinta
făceau parte din Crezul recitat de candidaţii la botez. Un Crez pentru botez,
reprezentând învăţătura greşită a lui
Arie, a fost prezentat Sinodului de catre Eusebiu din Nicomidia, însa a fost respins
imediat. În cele din urmă a fost acceptat un alt Crez, reprezentând Crezul de la Ierusalim , având inclus
un termen foarte important „de aceeaşi fiinţă”
(de aceeaşi esenţă). Astfel s-a adoptat ca ortodoxă (corectă) afirmatia că
Iisus este „de aceeaşi fiinţă” cu Tatăl. O altă hotărâre a acestui Sinod a fost formula calendaristică pentru
ţinerea Paştelui. Paştele va fi sărbătorit prima duminică cu lună plina, dupa echinocţiul de primavară,
iar dacă aceasta coincide cu paştele evreiesc sărbătoarea se amână cu o
săptămână. Printre participanţii la sinod se distinge diaconul Atanasie din
Alexandria. Sfîntul Atanasie cel Mare, s-a dovedit un apărator al Ortodoxiei
prin marturisirea de credinţă şi prin
redactarea Crezului care îi poartă numele. Lui îi aparţine şi termenul de
„homousios” (deofiinţă cu Tatăl). Printre reprezentanţii învăţăturii
ortodoxe a fost şi Pafnutie, un monah
egiptean ucenic al Sfântului Antonie, care s-a ridicat împotriva impunerii
celibatului clerului, Sfîntul Nicolae arhiepiscop al Mirelor, Sfântul Spiridon
al Trimitundei care a strîns în mâini o cărămidă pentru a demonstra trinitatea.
Prin iconomie dumnezeiescă din cărămidă
a ieşit pământ, apă, şi foc, trei elemente care totuşi sunt una.
Numărul episcopilor care au participat la Sinod a fost de 318. De aceea acest Sinod mai
este numit si Sinodul celor 318 Părinţi. El s-a încheiat pe 25 iulie
325. Amintirea lui este prăznuită în Biserica Ortodoxă în a şaptea duminică
după Paşti.
Preot Tudor
BUDEANU