Aproape un veac de singurătate




        În urmă cu mulţi ani,la recomandarea unui prieten am citit romanul lui  Gabriel Garcia Marquez „Un veac de singurătate” o carte minunată pentru care încă îi mulţumesc în gând. Macondo, locul uitat de timp şi familia Buendia prinşi în labirintul vieţii pentru un veac.Un veac de singurătate unde aproape nimeni,cu excepţia ţiganului Melchiade(după părerea mea) nu-şi găseşte rostul. Romanul scris într-un stil deosebit, rămâne pentru multă vreme în mintea cititorului.Aşa a rămas şi în amintirea mea,fără să cred atunci,că Macondo se va asemăna atât de mult ţara în care va urma trăiesc.O ţară care de aproape un veac nu-şi găseşte locul într-o Europă ostilă ce o priveşte ca pe o fiică vitregă.O ţară care parcă si-a pierdut coordonatele corecte.Locul unde nu se prea face nimic,dar totul e posibil.Unde s-a pentrecut ruptura de la  normalitate?Care ar fi punctul de întoarcere pentru a ne regăsi......Poate anii treizeci se potrivesc mai bine pentru a descrie o aproximativă normalitate a societăţii româneşti.Eu personal regret acei ani ai bunului simţ.Nu spun că trebuie să ne întoarvem la nivelul acelor ani,dar poate încă nu e prea târziu să adoptăm comportamentul bunicilor noştri în multe aspecte ale vieţii.Mostalgie? nu ştiu, dar parcă nu-mi place lumea în care trăiesc,viteza cu care încercăm să rezolvăm totul.De aproape un secol rătăcim încercând să vedem ce sistem economic ni se potriveşte,ce pedagogie să adoptăm pentru viitorul şcolii româneşti,cum să redresăm dezastrul în care singuri am intrat,prin uciderea oamenilor de valoare pe care i-am avut.De atunci nu ne mai revenim.Macondo,localitatea columbiană cu uliţe murdare şi oameni şterşi riscă să devină realitate pentru noi.Timpul a trecut peste eroii lui Marquez fără să aducă modificări prea mari.Poate încă sperăm că timpul va rezolva problemele noastre,însă timpul nu rezolvă nimic doar învecheşte,ne lasă nouă acest privilegiu.